Mijn eigen mandala

Mijn eigen mandala

De meeste computers zijn van zichzelf niet erg kunstzinnig. Toch kun je met behulp van de computer mooie tekeningen maken. In deze oefening gaan we aan de slag met de pen-functie in Scratch. Stap voor stap creëren we onze eigen mandala.

Je leert:

  • werken met de pen
  • programmeren op een kunstzinnige manier inzetten

STAP 1. Alle begin

Open de online-editor en verwijder de kat. Druk op ‘teken nieuwe sprite’. Je hoeft niets te teken en switcht onmiddellijk van tabblad ‘uiterlijken’ naar tabblad ‘scripts’. We starten eenvoudig en tekenen een vierkant. 
Maak volgende code:

 1

Deze code interpreteer je als volgt: De code start wanneer op de groene vlag wordt geklikt. De tekening zal in het midden van het speelveld tevoorschijn komen. Onze eerste lijn zal recht omhoog gaan. Eventuele vorige tekeningen worden gewist, pas dan wordt er getekend. Er wordt 4 keer een lijn getekend van ‘100 stappen’ lang. De lijnen worden telkens 90° gedraaid en veranderen zo van richting. Op die manier bekom je een vierkant.
Begrijp je het? Probeer het nu maar uit! Mooi vierkant heb je daar :-)

STAP 2. Vierkant-variant

Wanneer we de draaihoek een klein beetje veranderen, wat gebeurt er dan? In plaats van 90 graden, draaien we bij elke hoek 92 graden. Verander dit in je code. Normaal ziet je figuur er nu zo uit:

vierkantvariant

Aan een misvormd vierkant is niets kunstig aan. Maar als je door blijft tekenen, dan krijg je best een leuk patroon. Het enige wat je daarvoor hoeft te veranderen is het getal 4 in het herhaal-blok. We zijn niet te zuinig; maak er gerust 100 van! Druk op de groene vlag en laat je verrassen.

uitdaging

Kan je nu een leuk patroon maken met een cirkel?

Voorbeeld:

2resultaatcode

Experimenteer gerust met het aantal in de herhaalblok. Je bekomt heel andere resultaten.

STAP 3. Variabelen

Tot nu toe had elk lijnstuk dezelfde lengte. Door de lengte te laten variëren, kunnen we van ons misvormde vierkant een soort spiraal maken. We beginnen met een klein vierkantje, en maken hem dan steeds een beetje groter. Hiervoor hebben we wel een variabele nodig. Voeg er een toe en noem hem bv. ‘lengte van de lijn’.

spiraal
Het begin van de code blijft dezelfde gedurende de hele oefening (tot aan ‘pen neer’). Vanaf dan zetten we onze variabele in. De lijn is eerst heel kort en wordt steeds wat langer gemaakt. Je code ziet er nu zo uit:

3

Ook hier kan je met een piepkleine wijziging  weer een heel ander figuurtje bekomen. Je hoeft alleen maar het getal van de draaihoek te veranderen.

toelichting

Een ster kan je maken met een draaihoek van 160°.

ster
STAP 4. De code uitbreiden

Hoe ingewikkelder je programma, hoe complexer je tekening. We breiden onze code uit. We blijven gebruik maken van een variabele, maar we zetten een ‘teller’ in. Dat wil zeggen dat bij het eerste getekende lijntje, de variabele 1 is; bij het tweede lijntje is hij 2, enzovoort. De teller houdt dus bij aan het hoeveelste lijntje we zitten. Maak zelf de variabele ‘teller’ aan en pas je code aan:

4      met als resultaat: mandala

Door de teller met zichzelf te vermenigvuldigen, krijgen we al een moeilijkere tekening.
Er zijn nu meer lijnstukken nodig om de tekening af te maken. We zullen het getal in de herhaalblok dus moeten verhogen. In het voorbeeld herhalen we maar liefst 3000 keer.

De tekening aanpassen kan je door het aantal stappen te veranderen (bv. van waarde 10 naar 8).
Daarnaast kun je ook de beginwaarde van de teller aanpassen (bv. ‘maak teller 2’).

Met je eigen creativiteit behaal je schitterende resultaten zoals:

mandala1mandala2

mandala3mandala4

In de Scratch-studio https://scratch.mit.edu/studios/3693249/ kan je inspiratie opdoen. Je vindt er honderden projecten die op soortgelijke wijze zijn vormgegeven. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Maak nu zelf je eigen mandala. Je kan hem afdrukken en in je bank leggen. Wanneer je sneller klaar bent in de les, kan je de mandala inkleuren. De juf/meester heeft misschien ook wel een leuk idee om met de mandala’s verder te werken in een beeldles.

goed gedaan    Goed gedaan!