6. Codey gaat skien

Codey gaat skien

Tijd voor wat ontspanning. Codey bindt zijn latten aan en gaat op zoek naar de zwartste en moeilijkste hellingen.

Zorg jij dat hij veilig beneden raakt?

Veel plezier !!!

Je leert:

  • Werken met variabelen
  • Sprites laten verschijnen op verschillende plaatsen.
  • Bugs opsporen en oplossen.

STAP 1

Sprites aanmaken

Het voorbeeld bevat alle sprites die je nodig hebt. Maar zonder de code, die zal je zelf nog moeten programmeren.

Download het voorbeeld op je computer, zet het op een plaats waar je het gemakkelijk terugvindt.

Open Scratch en laad de oefening.

STAP 2

Skiënsprite

We gebruiken de pijltjestoetsen om Codey van links naar rechts te bewegen. Onder vind je de blokken die je nodig hebt.

Je moet 2 keer de "als, dan ... anders" blok in elkaar zetten hiervoor.

ski

Als je op de pijltjestoetsen drukt beweegt Codey van links naar rechts.

Maar het voelt nogal stug en onnatuurlijk aan. Sleep deze blokken in je werkveld en probeer het op te lossen.

ski

Dit voelt al veel natuurlijker aan. Codey glijdt door de sneeuw.

Laat hem bovenaan je scherm starten en zorg dat hij vanaf de start naar 90 graden is gedraaid.

STAP 3

Obstakels op je padsprite

In het voorbeeld hebben we twee bomen en een rots die ons pad kruisen.

Opdracht:

  • Laat de obstakels verdwijnen.
  • Begin onderaan het scherm.
  • Laat de obstakels verschijnen.
  • Schuif in ... X ... seconden naar boven het scherm.
  • Wacht even en begin opnieuw

Dit zijn de blokken die je kan gebruiken.

boom

Van elke sprite zijn er verschillende uiterlijken. Verander van uiterlijk net voor de sprite verschijnt.

Kopieer de code voor de andere obstakels. Als je een test doet zal je merken dat de obstakels over je scherm vliegen, maar ze overlappen elkaar. Ze verschijnen ook steeds op dezelfde plaats.

Daar gaan we iets aan doen.

Maak een variabele aan, wij kozen voor "obstakel".

De variabele gaat bepalen waar de boom zal starten op de X-as. Die waarden liggen tussen -200 en 200.

Voeg deze blokken in je werkveld en pas je programma aan.

boom

Pas ook de andere obstakels aan.

Doordat je bewegende bomen en rotsen hebt lijkt het alsof Codey de helling afgaat.

STAP 4

Een ongeval zit in een klein hoekjesprite

Codey snelt de berg af, de bomen en rotsen staan in zijn weg. Maar voorlopig skiën we er gewoon door.

Gebruik deze blokken om daar verandering in te brengen.

raak

Het zou leuk zijn moest Codey van uiterlijk veranderen als hij valt. 

Tip: vergeet niet zijn uiterlijk te "resetten" elke keer het spel start.

Zorg er nu voor dat je ook geraakt kan worden door de andere obstakels op de helling.

Je kan dit doen door een kopie te maken van je vorige code. Je hoeft dan enkel "raak ik ..." aan te passen. 

Een andere mogelijkheid is door in de bestaande code te werken met "raak ik ... OF raak ik ... OF raak ik ..."

STAP 5

Een bug in het spelsprite

Het spel werkt bijna altijd, maar er zit een bug in. Een bug is een soort fout waardoor het spel soms vastloopt.

Wanneer Codey een ongeval heeft op de plaats waar hij moet verschijnen bij een nieuw spel, loopt alles vast. Het is onmogelijk om een nieuw spel op te starten.

Weet jij hoe dit komt? Weet jij hoe je dit kan oplossen?

bug

STAP 5

Extra

Je kan opnieuw enkele extra dingen toevoegen aan je spel.

We sommen er alvast een aantal op. Maar zoals altijd kies je wat je doet.

  • De score bijhouden. Wie gaat voorbij het meeste obstakels?
  • Hoe langer je bezig bent, hoe sneller Codey gaat. Of met andere woorden, hoe sneller de obstakels gaan.
  • Codey gaat na verloop van tijd omlaag. Zo is er minder tijd om te reageren op  obstakels.
  • Codey kan over obstakels springen.
  • ...

 

In het voorbeeld hebben we enkele van deze extra's gestopt.

Aan jullie op er nieuwe te vinden.

Stuur ze zeker door.

Veel plezier !!!

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 

Projecten van mede-CodesCoolers