10. De mol 1

De mol

Er zit een mol in de tuin van CodesCool.

Hij is helemaal de weg kwijt. Help jij hem de weg terug te vinden?

Veel plezier !!!

Je leert:

  • Eigen blokken maken
  • Werken met de functie: Pen
  • Een "start-knop" maken.
  • Je spel "pimpen"

STAP 1

Sprites aanmaken

Het voorbeeld bevat alle sprites die je nodig hebt. Maar zonder de code, die zal je zelf nog moeten programmeren.

Download het voorbeeld op je computer, zet het op een plaats waar je het gemakkelijk terugvindt.

STAP 2

Maak je eigen blokkensprite

In een vorige les hebben we al eens een eigen blok aangemaakt.

Deze keer doen we dat opnieuw. Alleen is het wat uitgebreider.

We laten zien hoe we het eerste blok hebben gemaakt.

De andere kan je op dezelfde manier namaken. In totaal maken we 4 blokken.

We maken een blok om ...

  • de baan te tekenen.
  • de baan uit te gommen.
  • een eindpunt aan te duiden.
  • om de levels aan te maken.

maak

STAP 3

Het eindpuntsprite

Sleep de volgende blokken in je werkveld.

Einde

Maak dit script met de blokken.

einde

Sleep de waarden uit je blok naar de juiste plaats in je script. X naar de x-plaats, Y naar de y-plaats en dikte naar de pen dikte.

Zo geef je waarde aan je blok.

einde

Je script ziet er zo uit.

einde

Zet de volgende blokken in je werkveld.

einde

De getallen die je invult verwijzen naar de plaats waar je de pen iets wil laten schrijven.

einde

Als je op het vlagje klikt "maakt je het level". Je ziet een stip verschijnen. Die stip is het eindpunt van je sprite. Zo kan hij naar de volgende level

STAP 4

Een doorgang makenSprite

Om tot het eindpunt te komen laten we telkens een gang tekenen door het spel. Zo kan onze mol veilig naar het eindpunt.

Voeg deze blokken toe aan je werkveld.

teken

Zet ze in elkaar.

  • Deze keer heb je een start positie 'x en y'.
  • Je pen wordt neergezet.
  • En dan schuif je in 1 seconde naar een andere positie 'x2 en y2".
  • Nadien hef je de pen terug op.

teken

Voeg dit blok toe aan "maak level"

teken

Als je een startpositie en een stoppositie invoegt, dan verschijnt er een lijn.

Wij kozen om te starten bij x: 0 en y: 100. We stoppen bij x2: 0 en y2: -100

teken

STAP 5

De doorgang sluitensprite

Het spel tekent een lijn. Dit is het pad dat de mol moet volgen om naar het eindpunt te gaan.

Om het iets moeilijker te maken, gommen we dat pad opnieuw uit.

Gebruik hiervoor deze blokken.

weg

Voeg de "verwijder baan blok" toe. Weet je welk waarden je moet ingeven?

weg

Als je het test zal je merken dat je script 1 keer loopt. En dat de gang maar even blijft staan.

Kan je:

  • een gang laten tekenen
  • een eindpunt plaatsen
  • een aantal seconden laten wachten
  • de gang uitgommen
  • (en dit alles in een herhaling)

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 

Projecten van mede-CodesCoolers