Start to Scratch

Start to Scratch

Alle begin is moeilijk, maar je zal zien dat je op het einde van deze eerste Codeklas al heel wat blokjes hebt leren kennen!

Je leert:

  • hoe je een sprite kan laten bewegen
  • een sprite iets te laten zeggen
  • een sprite een geluid te laten maken
  • een actie te herhalen
  • een achtergrond uit de Scratch-bibliotheek invoegen als speelveld

Je kan aan de slag gaan met Scratch zonder een account aan te maken. Wil je je projecten bewaren en delen met anderen? Dan maak je best wel een account aan. Je hebt drie mogelijkheden:

Heb je nog geen account en moet je zelf een account aanmaken? Klik dan op de onderstaande knop en volg de stapjes.

Klik hier

Zorgde jouw coach voor een account? Klik dan op de onderstaande knop en meld je aan met de gebruikersnaam en het wachtwoord die je van hem/haar krijgt.

Klik hier

Heb je zelf al een account gemaakt? Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

Klik hier

ORIËNTEREN

1

Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:

  • Wat moet ik doen?
  • Wat zijn de doelen?
  • Wat zijn de verwachtingen?
  • Wat kan ik al?
  • Wat moet ik nog ontdekken?

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

VOORBEREIDEN

2

UITVOEREN

3

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

Neem het blokje 1. Je vindt dit blokje in de categorie 'bewegen' bij de scripts. Dubbelklik enkele keren op het blokje. Wat gebeurt er? De sprite (= de kat) beweegt naar rechts.

STAP 2

Kleef het blokje 2a aan het blokje 1. Wat gebeurt er als je op de sprite (= de kat) klikt? De kat beweegt naar rechts.

STAP 3

Zorg ervoor dat als je op de sprite klikt, hij ook een geluid maakt. Kies het blokje 4 in de categorie 'geluid'. Test de verschillende geluiden uit door het cijfer te veranderen. Klik op het witte pijltje en je ziet de verschillende mogelijkheden. Wat gebeurt er als je op de sprite klikt? De sprite beweegt naar rechts en maakt een geluid.

STAP 4

  • Kleef een het blokje 1  tevens onder het blokje 4. Verander nadien het cijfer in -10. Klik op de sprite. Wat gebeurt er? De sprite gaat naar rechts, maakt geluid en gaat terug naar links.
  • Zorg ervoor dat de sprite dit script herhaalt. Gebruik hiervoor het blokje 6a. Sleep dit over de drie blokjes zodat het bekje zich opent over de drie blokjes. Klik op de sprite. Wat gebeurt er? De sprite blijft het script herhalen.

STAP 5

  • Voeg het blokje 8a uit de categorie 'uiterlijken' toe aan het script voor de herhaling. Klik op de sprite. Wat gebeurt er? De sprite zegt via een tekstballon 'Hallo!' gedurende 2 seconden.
  • Klik op de tekst in het blokje en verander de tekst in een zin of woord naar keuze.

STAP 6

Nu zetten we de kat in een leuke omgeving. Kies voor "Kies achtergrond uit bibliotheek". Klik op een achtergrond naar keuze en druk vervolgens op 'OK'. Wat gebeurt er? De achtergrond is veranderd naar de achtergrond die je net koos.

Om je blokjes van daarnet terug te zien, moeten we terug naar onze sprite. Dat is belangrijk omdat we nu deze sprite aan programmeren zijn. Klik rechts onderaan op het icoontje van de sprite die je wil programmeren (="iets laten doen"). Zo heb je de sprite opnieuw geselecteerd.

STAP 7

Experimenteer met volgende blokken om je kat een betere dansstijl aan te leren.

12a

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

REFLECTEREN

4

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 


Laad het project op in de Scratch-omgeving. Klik op de onderstaande knop en volg de stappen.

Klik hier