7. Ober, een drankje graag

Ober, een drankje

We zetten de mBots in om het werk te doen. 

Iemand aan tafel 3 roept de ober om een drankje. Geen probleem, de mBot brengt het naar de juiste tafel.

Je krijgt 50 minuten om je robot te programmeren.

Je leert:

  • Meten hoever een voorwerp van de mBot staat.
  • Boodschappen doorgeven naar een andere mBot.
  • Reageren op boodschappen van een andere mBot.

Wat heb je nodig

STAP 1

Opdracht

Voor je van start kan gaan moet je nog het parcours uitzetten.

Gebruik de plakband om de startplaats (de bar) te bepalen. Meet vanaf de startlijn en plak op 30 cm, 60 cm en 90 cm een nieuwe lijn met de plakband.

Zet de beker voor de tweede mBot tussen de startlijn en de eerste lijn.

Kijk zeker eens naar de tekening van het parcours.

Opdracht

  • Zet de doos van de mBot voor de eerste mBot. Je mag kiezen waar je de doos zet, op lijn 1, 2 of 3.
  • Druk de knop op de mBot in en laat de mBot bepalen hoever de doos staat.
  • Stuur de informatie door naar de tweede mBot.
  • De tweede mBot rijdt naar voor en neemt de beker mee. Hij zet het precies af naast de doos.
  • Je krijgt 50 minuten om je programma te schrijven en op punt te zetten.

STAP 2

De eerste mBot: meten

Eerst moeten we te weten komen hoever de doos ongeveer staat. We zullen dus 3 keer moeten meten.

De mBot kan dat voor ons bepalen. Wij maakten hiervoor een variabele aan.

Gebruik deze blokken.

samen

Je hoeft dit programma niet op je mBot te zetten. Als je verbindt met de kabel krijg je de hele tijd de afstand doorgestuurd. Je kan de afstand aflezen links boven je scherm.

samen

Meet nu de 3 verschillende afstanden waarop je de doos kan zetten.

Schrijf de afstanden op zodat je ze later kan gebruiken.

STAP 3

De eerste mBot, gegevens doorsturen

Nu je precies weet hoever de dozen staan kan je alles voorbereiden om de gegevens door te sturen naar de tweede mBot.

Verwijder alle blokken uit je werkveld en voeg deze in.

samen

Als je op de inbouwde knop drukt, dan meten we de afstand en sturen we de gegevens door.

Sleep deze blokken in je werkveld. We gebruiken deze blokken om de afstand van de eerste lijn door te sturen.

samen

Omdat de afstand soms iets kan veranderen gebruiken we de "en-functie".

De afstand is groter dan 20 en kleiner dan 30

Ga op dezelfde manier te werk voor de andere afstanden. Heb je andere waarden gemeten, pas ze dan zeker aan.

STAP 4

De tweede mBot, rijden

Je eerste mBot stuurt de gegevens door. Goed zo. In deze stap programmeren we de tweede mBot zodat hij de gegevens kan ontvangen.

Sleep deze blokken in je werkveld.

samen

Pas ze al eens in elkaar. Als het ontvangen bericht = 1, dan zal de mBot iets moeten doen.

In de Als / Dan-functie komt de beweging die de mBot zal moeten afleggen. Wij kozen ervoor om de mBot:

  • naar voor te laten rijden,
  • te stoppen
  • even te wachten
  • terug te laten keren naar de start plaats.

Dit is enkel voor boodschap 1. Doe hetzelfde voor de andere boodschappen. Pas zeker je programma aan als je mBot niet precies op de juiste plaats stopt of terugkeert.

STAP 5

Extra

Je kan zoveel opdrachten toevoegen als je zelf wil. We sommen er enkele op, maar gebruik vooral je fantasie.

  • meerdere mBots laten reageren op de boodschappen.
  • licht en geluid toevoegen als je een drankje afzet.
  • een moeilijk parcours laten rijden
  • de mBots ook laten afruimen
  • ...

Stuur ons zeker jullie ideeën door.

Veel plezier !!!