Blad steen schaar
Iedereen kent wel het spelletje blad - steen - schaar. Hoe cool kan je zijn als je zelf een spelcomputer programmeert die een van de drie keuzes toont telkens je hem even schudt!
Schud met de micro:bit om de keuze te zien. Druk op A als jij wint, druk op B als de micro:bit wint.
Je leert:
- Variabelen te gebruiken.
- De bouwsteen 'kies willekeurig' gebruiken.
- De 'als ... dan ...'-blok gebruiken en aanpassen.

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

ORIËNTEREN
Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:
- Wat moet ik doen?
- Wat zijn de doelen?
- Wat zijn de verwachtingen?
- Wat kan ik al?
- Wat moet ik nog ontdekken?

VOORBEREIDEN
Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:
- Welke stappen moet ik volgen?
- Welke stappen mag ik volgen?
- Hoeveel tijd heb ik nodig?
- Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN
Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.
STAP 1
STAP 2
STAP 3
STAP 4

REFLECTEREN
Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:
- Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
- Wat werkt goed?
- Wat werkt minder goed?
- Hoe kan ik het anders aanpakken?
Download
Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.