5. In de kerkers van CodesCool 2

In de kerkers van CodesCool

Onder CodesCool lopen heel wat gangen. Het ligt er vol geheimen en verborgen schatten.

Worstel je door de levels en vind de schat.

Veel plezier !!!

Je leert:

  • Een spel maken met verschillende kamers.
  • Werken met lijsten
  • Vijanden, munten, sleutels, deuren programmeren

STAP 1

Project openen

Ga naar de website van Scratch en open je project.

Bekijk nog even de codes die je vorige keer schreef. Test nog even alles uit.

Ben je klaar? Dan kunnen we van start.

 

STAP 2

Iemand vraagt om hulpsprite

Er verschijnt een persoon in de eerste kamer. Die kan ons misschien extra informatie geven als we hem aanraken.

Sleep de volgend blokken in je werkveld. Bouw ze in de bestaande code in. De tekst die gezegd wordt kan je zelf kiezen.

Als we de persoon aanraken zegt hij wat we moeten doen. Anders roept hij om hulp. 

persoon

Laat hem ook nog stappen. Je kan deze blokken gebruiken.

persoon

Denk goed na waar je de blokken kan zetten. Wij kozen ervoor om de persoon te laten stappen als hij om hulp roept.

Weet jij waar je de blokken moet zetten?

STAP 3

Vijanden maken het verschilsprite

In de tweede kamer en de derde kamer laten we een vijand verschijnen. Dat heb je in de vorige les geprogrammeerd.

We lopen momenteel zonder probleem door de vijanden heen. Daar gaan we verandering in brengen. 

Als de speler de vijand raakt stopt het volledige spel. Gebruik deze blokken 

vijand

Het zou nog leuk zijn moest de vijand patrouilleren. Laat hem in de tweede kamer van links naar recht lopen.

vijand

Probeer het eerst even zelf. Weet je niet wat je moet doen, kijk dan naar de tip.

De eerste vijand in kamer 2 bewaakt de kamer al. Doe nu hetzelfde voor de vijand in kamer 3. Je weet wat je moet doen.

Wij laten hem patrouilleren voor de sleutel. Deze keer gaat hij op en neer.

vijand

Nu weet je hoe je vijanden kan programmeren die het spel moeilijker maken. Als je wil kan je er extra invoegen.

STAP 4

Munten verzamelensprite

In enkele kamers verschijnen er munten die we kunnen verzamelen. Later in het spel kan je dit gebruiken om bijvoorbeeld een deur te openen.

Maak een variabele "munt" aan zodat je kan bijhouden hoeveel munten je hebt.

  • Laat de munt op een bepaalde plaats verschijnen.
  • Wacht tot de speler de munt raakt.
  • Verander munt met +1
  • Laat de munt verdwijnen

munt

Test je programma al eens. Je zal merken dat de munt even verdwijnt, maar onmiddellijk terug verschijnt.

Weet jij waarom?

Het enige wat je nog moet doen is om het aantal munten op nul te zetten wanneer het programma start.

Je weet wat je moet doen. Zorg er nu ook voor dat je de tweede munt laat verdwijnen als je hem aanraakt.

STAP 5

Sleutel op de deursprite

In de derde kamer ligt er een sleutel die je moet gebruiken om de deur te openen die je naar de schat brengt.

Het programma dat de sleutel verdwijnt als je hem aanraakt is het zelfde als dat van de munten.

Sleep de blokken maar in het werkveld.

De sleutel verdwijnt maar deur blijft nog dicht. Wat moet je nog doen?spritesprite

  • Laat de sleutel een "signaal" sturen.
  • De deur ontvangt dat signaal en beweegt.
  • Zorg er nog voor dat telkens je het spel start de deur op de zelfde plaats staat en in de zelfde richting wijst.

De weg is vrij naar de schatkist.

Je kan de schatkist nog laten verdwijnen en het spel stopt.

STAP 6

Extra

Voorlopig heeft onze CodesCool-kerker 3 kamers. In de lessen kreeg je alle blokken en uitleg en we dagen je uit om extra kamers te maken.

Wij maakten nog 2 kamers bij. Kamer 4 heeft extra vijanden, een shortcut, en extra moeilijkheden. Kamer 5 is nog leeg.

Hoe ga je te werk?

Eerst en vooral zet je even op papier hoe je wil dat de speler de kamers moet doorlopen. Wij kozen voor deze weg.

kamers

De speler loopt van kamer 1 tot 3. Daar neemt hij de schat. De schat activeert een deur in kamer 1. Je moet dus terug lopen van kamer 3 naar kamer 1 om in kamer 4 te kunnen. Vanaf hier kan je naar kamer 5 en 6.

Wat kan je nog bijvoegen:

  • Maak je eigen route door de kerker.
  • Voeg extra /  andere vijanden toe
  • Gebruik de munten om deuren te openen. De deur gaat pas open als je ze aanraakt met 3 munten in je inventaris.
  • Gebruik de munten als levens. Je raakt een vijand en je verliest een munt. Als je er geen meer hebt stopt het spel.
  • Voeg schakelaars toe die vijanden kunnen omzeilen.
  • Laat vijanden schieten
  • ...

 

De enige beperking is je verbeelding.

Veel plezier !!!

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 

Projecten van mede-CodesCoolers