9. Stuur boodschappen

Stuur boodschappen

Een heerlijk dagje aan het strand.

Wat spelen en nieuwe vrienden leren kennen.

Zalig toch!

Nieuw project

Je leert:

  • Meerdere programma's schrijven voor één figuurtje.
  • Een boodschap sturen naar een ander figuurtje.
  • Figuurtjes op elkaar laten reageren.

STAP 1

Scratch Jr

Open de app. ScratchJr. en start een nieuw project.

Nieuw project

Kies een leuke achtergrond en verwijder de kat.

Nieuw project

 

STAP 2

Druk op het strand

Voeg deze 3 figuurtjes in.

figuur

Je zal ze op de juiste plaats moeten slepen. Vergroten of verkleinen mag je ook zeker doen.

figuur

STAP 3

Elkaar leren kennen ...

Schrijf je eerste programma. Laat je figuurtje zeggen wie hij is.

programma

Na zijn tekst zet je een enveloppe in je programma.

programma

Start je programma van je tweede figuurtje met dezelfde kleur enveloppe.

programma

Laat je figuurtje zeggen wie ze is en sleep terug een enveloppe in je programma. Deze keer verander je de kleur (groen) van de enveloppe.

programma

Laat je laatste figuurtje ook zeggen wie ze is. Start je programma met de groene enveloppe.

programma

Sleep opnieuw een enveloppe in je programma en verander de kleur (blauw).

programma

Laat nu je eerste figuurtje iedereen verwelkomen. Start zijn programma met de blauwe enveloppe.

programma

Tip: Let goed op de kleurtjes van de enveloppes!

Uitdaging !

scratchjr

Laat de figuurtjes bewegen over het scherm nadat ze iets gezegd hebben.