Geheugentrainer

Geheugentrainer

Zet het programma op je Micro:bit en daag je vrienden uit. Druk op de A-knop en er wordt elke 2 seconden een cijfers gegenereerd. Het is de bedoeling om deze cijfers in je geheugen te prenten.
Wacht vervolgens een halve minuut en probeer daarna de getoonde cijfers in dezelfde volgorde op te noemen. Schrijf de cijfers die je noemt op. Klik nu op de B-knop en controleer of het goed was.

Veel plezier !!!

 

Je leert:

  • Werken met meerdere variabelen.
  • Je traint je geheugen. (En dat is altijd goed)

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

klik hier

ORIËNTEREN

Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:

  • Wat moet ik doen?
  • Wat zijn de doelen?
  • Wat zijn de verwachtingen?
  • Wat kan ik al?
  • Wat moet ik nog ontdekken?

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

Variabelen maken

De bedoeling van het spel is dat onze Micro:Bit een aantal getallen laat zien. Wij kiezen voor 7 getallen, maar dat mag ook meer of minder zijn.

De eerste stap is het maken van variabelen. In dit geval maken we 7 verschillende variabelen aan. We slaan elk nieuw getal namelijk op in een variabele.

Geef je variabelen een duidelijke naam, dat werkt wat gemakkelijker.

STAP 2

A-knop

Wanneer we de A-knop indrukken moet onze Micro:Bit de getallen laten zien. De getallen zijn willekeurig gekozen door de Micro:Bit. Om ze goed te kunnen onthouden is het goed dat we een beetje pauze laten tussen de getallen.

Weet je wat je moet doen en welke blokken je nodig hebt. We lijsten het nog even op.

  • zet alles in een "Wanneer A-knop ..."
  • Stel je variabele in op een willekeurig getal tussen 0 en 9
  • toon nummer ...
  • pauzeer ...

Werk nu verder voor de andere getallen. Vergeet niet om telkens het juiste getal te laten verschijnen.

Als je het programma uittest zal je merken dat je Micro:Bit 7 verschillende getallen laat zien. Maar als hij 2 dezelfde getallen na elkaar laat zien merk je dat niet zo goed. Je Micro:Bit laat gewoon langer hetzelfde getal zien. Dit kunnen we gemakkelijk oplossen door de volgende blokken onder elk pauze-blok te zetten.

Weet jij het zonder naar de Tip te kijken? Goed zo !!!

STAP 3

B-knop

Je wil je vrienden natuurlijk controleren. Je kan je Micro:Bit de getallen opnieuw laten afspelen.

Zorg er voor dat wanneer je op de B-knop drukt de getallen opnieuw afspelen. Je Micro:Bit moet dus geen nieuwe getallen aanmaken, hij moet enkel de variabelen tonen. Vergeet niet om pauze te laten tussen de getallen. 

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.