1. Eerste blokjes

Eerste blokjes

We leren de mogelijkheden van de mBot kennen en verkennen de 3 basisfuncties van je mBot (tonen afspelen, LED-lampjes gebruiken en besturen). 

Je leert:

  • De LED-lichten van de mBot programmeren.
  • De basis van het RGB-kleuren systeem.
  • Hoe je kan programmeren dat de mBot muzieknoten afspeelt.
  • Programmeren dat de mBot naar voor, achter, links of rechts rijdt.
  • Hoe je de motoren van mBot apart kan programmeren.

Open het programma mBlock 3  op je computer, zet je mBot aan en maak verbinding door de usb-kabel in je computer te steken: in het menu kies je voor 'verbinden' en dan voor "Seriele poort".

 

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

Laat het licht schijnen

De twee LED-lampjes op de mBot kan je programmeren zoals jij wil.

Bouw je nu zelf een programma waarbij je de LED’s laat schijnen, de kleuren laat veranderen en ze aan en uit laat gaan?

toelichting

De LED-lampjes zijn RGB-lichtjes. Dat staat voor “rood, groen, blauw”. Je kan elke kleur afzonderlijk regelen en zo elke kleur maken. Een beeldscherm werkt met hetzelfde principe. Op je mBot kan je elke kleur regelen door middel van een getal van 0 tot 255. Je LED-lampje uitzetten kan door de drie kleuren op 0 te zetten. Je doet dit met het onderstaande blokje.

led lichtjes besturen

Dit is een schema van alle kleuren die de mBot kan maken.

RGB kleuren

Kan je een programma schrijven waarbij de mBot alle kleuren overloopt. Laat dit starten als je op de spatie-balk drukt.

Goed zo!

Kan je een programma schrijven zodat je mBot een politiewagen wordt met bijhorende zwaailichten.

Welke kleuren heb je daar voor nodig? 

STAP 2

Een deuntje spelen

De ingebouwde zoemer kan verschillende tonen aan. Deze worden benoemd van C2 (de laagste toon) tot D8 (de hoogste toon).

De volgende opdracht is om je mBot een deuntje te laten spelen. Vind jij het juiste blokje om de zoemer aan te sturen?

Je kan heel wat noten spelen met de mBot. Probeer deze notenbalk alvast eens uit. Als je op de spatiebalk drukt speel je het deuntje.

do re mi

Goed zo!

Kan je een programma schrijven die een deuntje speel voor je verjaardag? De notenbalk ziet er zo uit.

muziek verjaardag

 

STAP 3

Een auto op afstandsbediening!

Je kan je mBot laten rijden door het volgende blokje te gebruiken:

motor aansturen

Dit blokje stuurt de beide wielen aan. Je kan zo kiezen om je mBot naar voren, achteren, links of rechts te laten rijden.

Je kan ook kiezen voor het besturen van elk wiel afzonderlijk, deze noemen M1 (linkermotor) en M2 (rechtermotor).

motoren apart aansturen

Als je de ene motor een andere snelheid geeft dan de andere motor, dan neemt je mBot een bocht.

Experimenteer maar met bovenstaande twee blokjes! Nu kan je je mBot besturen met je computer.

uitdaging

Hoe zou je je mBot zo snel mogelijk én ter plaatse kunnen laten draaien?

 

Goed zo!

Kan je met deze kennis een programma schrijven zodat je mBot rijdt door gebruik te maken van de pijltjestoetsen op je toetsenbord?

 

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

DOWNLOAD

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.