3. Blokjestekeningen
Ook hier werken we samen in duo’s: een leerling zal de commando’s geven en de andere leerling zal deze uitvoeren en een tekening maken door vierkantjes in te kleuren.


Je leerlingen zullen:
- Levensechte problemen vertalen in programma’s
- Leren dat er vaak interpretatie mogelijk is
- Ideeën leren vertalen in code
STAP 1
STAP 2
Aan de slag
In deze oefening gaat de computer-leerling van elk groepje de robot-leerling een blokjestekening laten natekenen zonder dat deze de tekening heeft gezien. Er zijn 5 commando’s die je mag geven: een blokje naar rechts, een blokje naar links, een blokje naar boven en een blokje naar beneden. Tenslotte heb je nog het commando ‘kleur het vakje’.
Bijvoorbeeld:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Je start steeds linksboven. Dus:
-beweeg één blokje naar rechts
-kleur het in
-beweeg 2 blokjes naar beneden
-beweeg één blokje naar rechts
-kleur het in.
Deze commando’s vertalen we in code, in pijltjes.
Neem pagina 1 van de oefenblaadjes. Schrijf nu op het bord een willekeurige pijltjescode en laat je leerlingen deze codes vertalen in echte tekeningen in de 4x4 rasters op hun blad.
Neem pagina 2 van de oefenblaadjes en teken in een 4x4 raster op het bord een tekening. Nu is het aan je leerlingen om deze in pijltjescode om te zetten!
Op pagina 3 werken je leerlingen per 2 samen. De ene vertaalt een tekening in code en de andere tekent deze dan weer uit op een 4x4 raster.
STAP 3
Nabespreking
Zou je deze oefening ook met echte blokjes kunnen doen?
Differentieer !
Zie je herhalingen? Zie je patronen in de tekening? Dan kan jij misschien wel kortere code schrijven