6. Simon met mBot

Simon met mBot

Deze oefening gaat verder op de oefening Simon uit Scratch. Als je deze nog niet gemaakt heb, kan je dit best eerst doen.

We zullen onze mBot inschakelen om het spel Simon spelen. Verder zullen we het spel nog een beetje veranderen. Veel succes!

Je leert:

  • Hoe je een bestaand programma kan aanpassen naar jouw wensen.
  • Dat een computer zijn beperkingen heeft.
  • Hoe je variabelen in een complexer programma kan gebruiken.

Open het programma mBlock op je computer, zet je mBot aan en maak verbinding.

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

mBot speelt tonen en toont kleuren

Normaal gezien heb je het spel dat je gemaakt hebt in Scratch opgeslagen. We zullen het eerst downloaden en daarna hergebruiken in mBlock. Dit kan je doen door in Scratch op 'Bestand' - "Naar je computer downloaden' te klikken.

project downloaden

Nu kan je het project openen in mBlock, via 'Bestand' - 'Project openen'.

We zullen nu de kleuren en geluiden op mBot afspelen. Pas jij de code op de juiste plaats aan? Als je niet weet waar, kan je hieronder wat hulp vinden.

Er zijn twee plaatsen waarop je de code moet aanpassen.

De eerste plaats is bij je zelfgekozen Sprite. Deze maakte telkens een willekeurige volgorde van de kleuren. In plaats van dat de Sprite van uiterlijk verandert, zullen we nu de mBot zijn lichtjes laten branden. We kunnen ook meteen een geluid laten spelen.

De tweede plaats is bij de knoppen waar je op kon duwen. Als de speler probeerde de kleuren te herinneren en op een knop duwde, speelden we ook het geluid af. Nu willen we ook de bijhorende kleur van lichtjes laten branden op je mBot. 

toelichting

Je weet al hoe je de lichtjes van mBot rood, blauw en groen kan maken. Geel kan je maken door rood én groen op 255 in te stellen. Je kan dit trouwens zelf ook opzoeken op Google. Als je "color picker" intypt in Google, kan je zelfs van elke kleur zien welke waarden je moet kiezen.

Nu kan je het spel spelen, door naar je mBot te kijken en verder het spel op je computer te spelen.

STAP 2

mBot reageert

We zullen er nu voor zorgen dat mBot ook reageert op wat jij doet. Je mag zeker je eigen fantasie gebruiken!

Heb je een volledige reeks juist onthouden? Dan maakt mBot een vreugdedansje en speelt hij een vrolijk deuntje. Of misschien laat hij je lievelingskleur zien.

Heb je een foutje gemaakt? Dan kan mBot een droevig deuntje spelen en zijn lichten laten knipperen.

STAP 3

Bediening met toetsenbord

Je zal al gemerkt hebben dat het nu niet zo handig is, je moet afwisselend kijken naar je mBot en het computerscherm. Daarom willen we nu, dat je de kleuren ook kan kiezen met het toetsenbord. Om te onthouden welke toets bij welk cijfertje hoort, kan je eventueel een gekleurde sticker kleven op de toets. Vraag dan wel even aan je coach of dit mag.

Pas je de onderstaande blok aan, zodat je het spel ook met je toetsenbord kan spelen?

signaal sturen

STAP 4

Spelen met de afstandsbediening van mBot

Misschien had jij het idee om het spel volledig zelfstandig te spelen, met je mBot en afstandsbediening. Jammer genoeg kan je dit niet doen werken. Omdat het geheugen van de computer op mBot beperkt is, kan deze computer geen lijsten opslaan. Hierdoor kunnen we het spel dus niet helemaal op mBot installeren, maar blijf je jouw computer nodig hebben. Zelfs de leuke mBot heeft zijn beperkingen...

We kunnen wel een eenvoudige versie op mBot installeren,  waarbij de score niet kan blijven en blijven toenemen. 

Maar zelfs met maar 2 kleuren achter elkaar (rood, groen of blauw) wordt de code al heel lang...
Wij hebben een programma geschreven waarbij er telkens achter elkaar twee kleuren worden getoond. Je moet dan op de juist toetsen van de afstandsbediening duwen. Als je fout bent, moet je op het tandwiel duwen om opnieuw te beginnen.

Als je de code bekijkt, zie je dat het zonder lijsten wel heel omslachtig wordt! Je zal al snel blij zijn dat er lijsten bestaan! Je kan de code hier downloaden.

uitdaging

Ben jij klaar voor een grote uitdaging?

Kan jij het spel veranderen? Wij willen het spel exact maken zoals in de originele versie. Als de score omhoog gaat, willen we een kleur toevoegen aan de bestaande lijst. We zullen de volgorde van kleuren dus niet steeds volledig veranderen.

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.