6. Simon with mBot

Simon with mBot

This exercise builds on the Simon exercise from Scratch.  If you haven’t done this exercise yet, then you are advised to do so first. 

We will turn on our mBot to play the Simon game. Furthermore, we will slightly change the game.  Good luck!

You will learn:

  • How to adapt an existing programme to your wishes. 
  • That a computer has its limitations.
  • How to use variables in a more complex programme.

Open the mBlock programme on your computer, turn on your mBot and connect.

PREPARATION

Check the steps in "execute". Answer the following questions:

  • Which steps should I follow?
  • Which steps can I take?
  • How much time do I need?
  • What tools do I need?

EXECUTE

Perform the steps one by one. Have you forgotten how to do it? Look at the hints or download the solution.

STEP 1

mBot plays tones and shows colours 

Normally you will have saved the game you created in Scratch.

If you haven't, you can click this link:

You can reuse it in mBlock. Donwload the link and open it in mBlock.

project downloaden

We will now play the colours and sounds on mBot. Will you adapt the code in the right place?  If you do not know where to do this, then you can find some help below. 

The code must be adapted at two places.

The first place is at your chosen Sprite. This place always made a random order of the colours. Instead of changing the Sprite's appearance, we will now make the mBot turn on its lights.
We can also play a sound right away. 

The second place is located at the buttons which you could press.  When the player tried to remember the colours and pressed a button, we also played a sound.  Now, we also want to turn on the corresponding colour of lights on your mBot. 

toelichting

You already know how to make the mBot’s lights turn red, blue or green.  Yellow can be made by setting both red and green to 255.  As a matter of fact you can also look this up in Google.  If you type “colour picker” into Google, you can even see which values you should choose for each colour. 

You can now play the game by looking at your mBot and continuing to play the game on your computer.

STEP 2

mBot reageert

We zullen er nu voor zorgen dat mBot ook reageert op wat jij doet. Je mag zeker je eigen fantasie gebruiken!

Heb je een volledige reeks juist onthouden? Dan maakt mBot een vreugdedansje en speelt hij een vrolijk deuntje. Of misschien laat hij je lievelingskleur zien.

Heb je een foutje gemaakt? Dan kan mBot een droevig deuntje spelen en zijn lichten laten knipperen.

STEP 3

Bediening met toetsenbord

Je zal al gemerkt hebben dat het nu niet zo handig is, je moet afwisselend kijken naar je mBot en het computerscherm. Daarom willen we nu, dat je de kleuren ook kan kiezen met het toetsenbord. Om te onthouden welke toets bij welk cijfertje hoort, kan je eventueel een gekleurde sticker kleven op de toets. Vraag dan wel even aan je coach of dit mag.

Pas je de onderstaande blok aan, zodat je het spel ook met je toetsenbord kan spelen?

signaal sturen

STEP 4

Spelen met de afstandsbediening van mBot

Misschien had jij het idee om het spel volledig zelfstandig te spelen, met je mBot en afstandsbediening. Jammer genoeg kan je dit niet doen werken. Omdat het geheugen van de computer op mBot beperkt is, kan deze computer geen lijsten opslaan. Hierdoor kunnen we het spel dus niet helemaal op mBot installeren, maar blijf je jouw computer nodig hebben. Zelfs de leuke mBot heeft zijn beperkingen...

We kunnen wel een eenvoudige versie op mBot installeren,  waarbij de score niet kan blijven en blijven toenemen. 

Maar zelfs met maar 2 kleuren achter elkaar (rood, groen of blauw) wordt de code al heel lang...
Wij hebben een programma geschreven waarbij er telkens achter elkaar twee kleuren worden getoond. Je moet dan op de juist toetsen van de afstandsbediening duwen. Als je fout bent, moet je op het tandwiel duwen om opnieuw te beginnen.

Als je de code bekijkt, zie je dat het zonder lijsten wel heel omslachtig wordt! Je zal al snel blij zijn dat er lijsten bestaan! Je kan de code hier downloaden.

uitdaging

Ben jij klaar voor een grote uitdaging?

Kan jij het spel veranderen? Wij willen het spel exact maken zoals in de originele versie. Als de score omhoog gaat, willen we een kleur toevoegen aan de bestaande lijst. We zullen de volgorde van kleuren dus niet steeds volledig veranderen.

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.