Racen maar
Racespelletjes zijn al even oud als de computer. Tijd dat we er dus zelf eens een maken!
Je mag opnieuw je creativiteit gebruiken om je eigen spel te ontwerpen, maar zoals steeds moeten de basiselementen erin zitten.
Je leert:
- een speelveld/achtergrond uploaden (prent of foto van bv. Google afbeeldingen)

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

ORIËNTEREN
Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:
- Wat moet ik doen?
- Wat zijn de doelen?
- Wat zijn de verwachtingen?
- Wat kan ik al?
- Wat moet ik nog ontdekken?

VOORBEREIDEN
Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:
- Welke stappen moet ik volgen?
- Welke stappen mag ik volgen?
- Hoeveel tijd heb ik nodig?
- Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN
Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.
STAP 1
Je kent het al: open de online Scratch-editor en verwijder de kat-sprite. Kies een geschikte achtergrond (‘speelveld’). Neem bij voorkeur een bovenaanzicht van iets of een neutrale achtergrond. Wie kiezen deze keer geen achtergrond uit de bibliotheek, maar gaan zelf eerst op zoek via bijvoorbeeld Google. Je slaat je gekozen foto lokaal op je computer op, bijvoorbeeld op het bureaublad. Dan kies je voor ‘upload achtergrond’.
Selecteer je speelveld zodat je nu je achtergrond kan bijwerken: je moet er immers een ‘parcours’ op tekenen en een finish.
Je selecteert de tekentool ‘kwast’ en verdikt dan de lijn die je zal tekenen door het getal aan te passen, links bovenaan kan je ook je lijn een leuk kleurtje geven in plaats van de saaie zwarte standaardkleur. Teken nu je eigen parcours uit.
Verzin zelf een finish: dat is het plekje waar je auto (of andere sprite) naartoe moet. Om het je later gemakkelijker te maken, moet je zorgen dat de finish een andere kleur heeft dan het parcours.
STAP 2
STAP 3
STAP 4
STAP 5

REFLECTEREN
Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:
- Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
- Wat werkt goed?
- Wat werkt minder goed?
- Hoe kan ik het anders aanpakken?
Download
Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.
Laad het project op in de Scratch-omgeving. Klik op de onderstaande knop en volg de stappen.