Parkeren
In dit spel mogen jullie met een bus rijden! De bedoeling is de bus te parkeren zonder de berm (het groene gedeelte) te raken. Wanneer de bus goed geparkeerd staat, mag je door naar het volgende, iets moeilijkere level. Het spel ‘Bus parker’ is wereldwijd populair. Zo cool dat we dit nu zelf kunnen maken!
Je leert:
- ingewikkeldere codes programmeren

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

ORIËNTEREN
Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:
- Wat moet ik doen?
- Wat zijn de doelen?
- Wat zijn de verwachtingen?
- Wat kan ik al?
- Wat moet ik nog ontdekken?
VOORBEREIDEN
Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:
- Welke stappen moet ik volgen?
- Welke stappen mag ik volgen?
- Hoeveel tijd heb ik nodig?
- Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN
Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.
STAP 1
Zoals gewoonlijk: open de online Scratch-editor en verwijder de kat-sprite. Ontwerp zelf een startpagina (naam: ‘menu’). Voeg een titel en een startknop toe. Ontwerp zelf volgende achtergronden: game over / gewonnen!
Voorbeelden:
STAP 2
De routes die de bus moet afleggen mag je:
- Niveau 1: de onderstaande afbeelding opslaan en invoegen in Scratch
Download achtergrond level 1 - Niveau 2: namaken zoals in het voorbeeld
- Niveau 3: je creativiteit de vrije loop laten gaan en de achtergronden zelf ontwerpen/tekenen
Kies zelf wat je doet!
STAP 3
In dit spel hebben we 3 sprites nodig: een parkeerplaats (zelf te tekenen), een bus en de startknop uit stap 1. Ga pas naar de volgende stap als deze sprites zijn aangemaakt.
STAP 4
STAP 5
STAP 6

REFLECTEREN
Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:
- Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
- Wat werkt goed?
- Wat werkt minder goed?
- Hoe kan ik het anders aanpakken?
Download
Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.
Laad het project op in de Scratch-omgeving. Klik op de onderstaande knop en volg de stappen.