3. Codeer een dans!
Een dans heeft vaak herhalingen, repetitieve handelingen. En laat dat nu net een interessant concept zijn bij het coderen! In deze oefening zullen we leren om een resem acties om te zetten in een “loop” of herhaling


Je leerlingen zullen:
Herhalingen uitvoeren zoals in het programma
Een serie van herhalingen uitvoeren zoals een dans
Zelf een programma schrijven dat past bij een liedje
STAP 1
Voorbereiding
Zet een leuk liedje klaar.
Print het oefenblad af. Knip alvast de tegels van pagina 2 en pagina 3 uit.
STAP 2
Aan de slag!
Laat je leerlingen een liedje horen en zet ze in groepjes samen. Gemengde groepen leveren de beste resultaten op! Laat ze met de uitgeknipte danstegels op het eerste blad per lijn een set van dansbewegingen leggen.
Laat nu enkele keren het liedje opnieuw horen en laat het hen inoefenen. Klopt er iets niet? Moet er nog een verbetering komen? Dat kan uiteraard nog!
Is iedereen tevreden over de gemaakte algoritmes? Dan is het tijd om hen uit te dagen om alles korter te maken! Laat hen herhalingen zoeken en met de tegels van pagina 3 deze vervangen door deze ‘lussen'.
STAP 3
Nabespreking
Waarom zou je herhalingen gebruiken?
Waar vind je nog herhalingen in je omgeving?
Zou een computer vele herhalingen hebben
Differentieer
Laat hen zelf symboolkaartjes maken voor dansmoves!
Laat hen zelf een leuk liedje uitzoeken waarvoor zij een gepast algoritme maken