3. Racen

Racen

In deze oefeningen gaan we onze mBot op allerlei verschillende manieren doen rijden: automatisch, door je toetsenbord te gebruiken, ... 

Je leert

  • De mBot met je toetsenbord aan te sturen.
  • Hoe je de mBot kan programmeren zodat hij een vast parcours aflegt.

Open het programma mBlock op je computer, zet je mBot aan en maak draadloos verbinding verbinding.

Lukt dit niet met je 2.4ghz-verbinding (met een dongle die je in de usb-poort moet steken)? Koppel dan eerst je mBot aan je computer met de usb-kabel en kies "Verbinden" in het menu, en dan "Zet het standaardprogramma terug". Probeer je dan nog eens draadloos?

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

Racen met je toetsenbord

Als je je mBot draadloos verbindt met je computer dan kan je deze van op afstand besturen. Bijvoorbeeld met de pijltjestoetsen van je toetsenbord. Probeer je dit eens uit?

Er zijn meerder manieren om dit programma te doen werken, wij geven hieronder hints voor enkele manieren.

  • Je gebruikt de  "wanneer ... toets is ingedrukt" als hoofding? Je zal 4 verschillende programma's nodig hebben.
  • Je gebruikt het "vlagje" als hoofding? Je kan vier verschillende programma's naast elkaar zetten, maar je kan ook één groot programma maken.
  • Je gebruikt het "mBot programma" als hoofding? Dan kan je niet anders dan één groot programma maken.

Eens je de motor aanzet, blijft de mBot rijden. Om de mBot te laten stoppen, zal je dus nog een extra commando moeten verzinnen. Stoppen is de snelheid 0 laten worden. Je kan een extra toets op je toetsenbord gebruiken om de mBot te laten stoppen.

uitdaging

a) Kan je de mBot ook doen stoppen van zodra hij te dicht bij een obstakel komt? Gebruik je kennis uit de vorige oefening!

b) Je kan de mBot ook laten stoppen van zodra je de toets loslaat.

STAP 2

Een cirkel maken

We zullen nu proberen onze mBot in een cirkel te laten rijden. 

We willen dus dat mBot constant een bocht maakt, hiervoor moeten de snelheden van de twee wielen verschillend zijn. Probeer jij eens mee wat we krijgen bij het volgende programma? We zetten de snelheid van M1 op 50, en die van M2 op 100.

cirkel eerste poging

Kan je nu je mBot in een grotere of kleinere cirkel doen rijden? 

STAP 3

Een vierkant maken

Nu we geslaagd zijn in de cirkel, kunnen we wat andere figuren uitproberen. Laten we beginnen met een vierkant. Bij het begin van een vierkant, moet onze mBot rechtdoor rijden. Je weet al welke blokken je hiervoor moet gebruiken in mBlock.

Vervolgens moet er een bocht gemaakt worden van 90°. Welk blokje kan je hiervoor gebruiken?

Als we deze twee blokken rechtstreeks onder elkaar plakken, krijg je niet het gewenste resultaat.

Wat is het probleem? Welke blok kan je ertussen zetten?

Voor we onze mBot opnieuw rechtdoor laten rijden, moeten we weten hoe lang we moeten wachten voor onze mBot 90° is gedraaid. Probeer zelf eens, heeft de mBot bij volgend programma minder of meer dan 90° gedraaid?

programma bocht

Als je goed hebt gekeken, zie je dat er een bocht van meer dan 90° is gemaakt. Je kan nu de duur van de bocht aanpassen, tot de bocht wel 90° is.

Maak nu zelf het programma af!

uitdaging

Maak nu zelf een figuur naar keuze. Misschien kan je jouw mBot in een driehoek laten rijden? Als een echte uitdaging wilt, kan je jouw mBot een 8 laten maken.

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?