Digitaal verhaal
In deze oefening maken we een digitaal verhaal met twee Minions in de hoofdrol. Het digitaal verhaal moet starten wanneer er op de groene vlag wordt geklikt.
Probeer het verhaal zo goed mogelijk na te maken. Later krijg je de kans een eigen verhaal uit te schrijven en nadien te programmeren.
HET VERHAAL
Bob ziet een tros bananen in de boom hangen. Dave is dol op bananen en wil de tros dolgraag voor hem alleen. Er ontstaat een ruzie. Ze besluiten een wedstrijdje te organiseren: wie het eerst de bananen kan plukken, wint. Dave is als eerste bij de tros. Maar dan bedenkt Bob een plannetje: hij steelt de bananen voor de ogen van Bob.
Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.
ORIËNTEREN
Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:
- Wat moet ik doen?
- Wat zijn de doelen?
- Wat zijn de verwachtingen?
- Wat kan ik al?
- Wat moet ik nog ontdekken?
VOORBEREIDEN
Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:
- Welke stappen moet ik volgen?
- Welke stappen mag ik volgen?
- Hoeveel tijd heb ik nodig?
- Welke hulpmiddelen heb ik nodig?
UITVOEREN
Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.
STAP 1
STAP 2
STAP 3
Het is tijd om de Minions toe te voegen in Scratch. Zoek via bv. Google twee Minions waarvan de achtergrond bij voorkeur transparant is. Dan hoef je de achtergrond nadien niet zelf te verwijderen. Pas de grootte aan. Ook mag je de tros bananen in de bomen hangen.
STAP 4
STAP 5
Maak een nieuwe achtergrond ‘VS’. Deze ziet er in het voorbeeld zo uit:
STAP 6
Verplaats beide Minions op hoogte van de rode letters. In principe hoef je dus enkel de y-waarden aan te passen (dan beweegt de sprite zich naar boven).
STAP 7
Spreek op een spannende manier de boodschap ‘Dave VS Bob’ in en laat dit geluid afspelen terwijl de achtergrond ‘VS’ zichtbaar is. Een boodschap inspreken en invoegen doe je met volgende knoppen:
STAP 8
De achtergrond moet na 2 seconden terug veranderen in de boom-achtergrond ‘boom’. Maak een kopie van achtergrond boom en benoem het als ‘boom2’, want er is al een programmatie gemaakt op ‘boom’.
Programmeer nu zodanig dat de achtergrond van ‘VS’ verandert in ‘boom2’.
STAP 9
STAP 10
STAP 11
Start een nieuwe script bij Bob:
We laten de sprite ‘Dave’ reageren op het signaal:
STAP 12
REFLECTEREN
Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:
- Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
- Wat werkt goed?
- Wat werkt minder goed?
- Hoe kan ik het anders aanpakken?
Download
Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.
Laad het project op in de Scratch-omgeving. Klik op de onderstaande knop en volg de stappen.