2. Maak je eerste spel

Maak je eerste spel

We gaan vandaag ons eerste spel maken op Scratch! Het wordt een spel waarbij je zoveel mogelijk figuurtjes moet vangen door erop te klikken. De figuurtjes komen willekeurig op je scherm. Zoals steeds kies je zelf welke figuurtjes er in je spel voor komen. Zo kan je raketten moeten neerhalen of vogels vangen. Jij maakt je eigen spel, maar de stappen die je hieronder vindt, moet je wel allemaal doorlopen.

Je leert:

  • een sprite laten verschijnen/verdwijnen op steeds een andere plaats
  • geluiden uit de Scratch-bibliotheek toevoegen
  • een variabele invoegen (score, tijd)

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

klik hier

ORIËNTEREN

Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:

  • Wat moet ik doen?
  • Wat zijn de doelen?
  • Wat zijn de verwachtingen?
  • Wat kan ik al?
  • Wat moet ik nog ontdekken?

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

Verwijder de kat (= sprite) uit het speelveld. Klik met je rechtermuistoets op de kat en klik op verwijderen (of klik op het kruisje).

STAP 2

Voeg een nieuwe sprite toe uit de bibliotheek. Klik op 'kies een sprite' en kies een sprite door er op te klikken. Herhaal deze stappen voor de tweede sprite.

STAP 3

We moeten een code maken waarmee we de sprite laten verdwijnen als er op de groene vlag wordt geklikt. Na twee seconden moet de sprite opnieuw verschijnen, na twee seconden terug verdwijnen, en zo voort. Dit moet dus steeds opnieuw gebeuren! Heb je een idee hoe deze code kan worden gemaakt?

Plaats de onderstaande blokken in de juiste volgorde:
4

Klik op het groene vlagje. Wat gebeurt er?

 

STAP 4

Je merkt dat je de sprite veel te eenvoudig kan aanklikken aangezien ze steeds op dezelfde plaats verschijnt… Daar gaan we iets aan doen! We voegen het blokje 'ga naar x: 0 y: 0' toe tussen 'wacht 2 sec' en 'verschijn'. Je vindt dit blokje in de categorie 'beweging'.

Vul twee willekeurige getallen in tussen -240 en 240. Wat gebeurt er als je op het groene vlagje klikt? Verander de getallen nog eens. Wat gebeurt er nu?

Het zou leuker zijn mocht de sprite op een willekeurige plaats tevoorschijn komen. Ga naar de categorie 'functies' en voeg het blokje 'willekeurig getal tussen _ en _' toe aan het blauw blokje van hierboven.

7

Klik op het groene vlagje. Wat gebeurt er?

STAP 5

We voegen een tweede lijn code toe: als de speler op je sprite klikt, dan moet die verdwijnen.

STAP 6

Om het allemaal wat cooler te maken, gaan we een geluid laten afspelen van zodra je op de sprite klikt. Kies een passend geluid bij jouw sprite.  Ga hiervoor naar het tabblad ‘geluiden' en kies een kort geluid uit de bibliotheek.

10

Giet dit vervolgens in de juiste code.

11

 

STAP 7

De witte standaardachtergrond is behoorlijk saai. Kies zelf een passende achtergrond voor je spel.

STAP 8

Natuurlijk wil je in je spel een score bijhouden! Dat kan door een ‘variabele’ te maken (‘variabel’ betekent dat het kan veranderen). Klik bij je ‘Code’ op ‘Variabelen’ en dan op ‘Maak een variabele’.

STAP 9

Zorg ervoor dat de variabele 0 is als je op het groene vlagje klikt. Je vindt het blokje 'maak score _' bij...Variabelen!

En dan moeten we nog de opdracht geven om je variabele met 1 te laten stijgen telkens je op een sprite klikt.

toelichting
Klik soms eens op de knop rechtsboven je speelvlak om het te maximaliseren. Zo heb je een echte speelervaring!

20 

STAP 10

Ons spel heeft als doel zoveel mogelijk sprites te vangen binnen een bepaalde tijd. Om dat te doen moet je een tweede variabele maken die je ‘tijd’ noemt. Ben je vergeten hoe je een variabele moet maken? Neem een kijkje in de stap hierboven.

Het leukste is als de tijd afloopt en als de tijd op is het spel eindigt. Wij kiezen voor 20 seconden, maar jij bepaalt dat uiteraard zelf! De tijd moet verminderen vanaf de groene vlag wordt aangeklikt. Na 1 seconde, vermindert de tijd met -1. Het spel eindigt als de tijd 0 is. 

Verdeel de zin in stapjes en probeer zo de juiste code te maken.

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 


Laad het project op in de Scratch-omgeving. Klik op de onderstaande knop en volg de stappen.

Klik hier