9. Bananen vangen

Bananen vangen

Er zit een aap in ons programma en hij heeft honger. Help hem om de bananen te vangen die uit de licht komen vallen.

Beweeg je hand voor de mBot om de aap te laten bewegen.

Veel succes

Je leert:

  • Hoe je aan de hand van de afstandssensor op de mBot een sprite kan laten bewegen.

Open het programma mBlock op je computer, zet je mBot aan en maak verbinding.

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

De aap komt uit de mouw

Verwijder de sprite en voeg een aap en een tros bananen in.

We willen onze aap programmeren zodat hij beweegt over de x-as. Van links naar rechts dus. Hiervoor weten jullie al vanuit Scratch welk blok je hiervoor kan gebruiken. 

blocks

De waarde die ons programma zal doorkrijgen zal afhankelijk zijn van hoever je hand van de ultrasone sensor van de mBot is.  We willen de aap op het scherm laten bewegen van - 200 tot + 200. Ons hand laten we bewegen van 3 cm tot ongeveer 30 cm van de mBot.

Om deze waarden over te zetten zullen we een variabele moeten maken en alles moeten omrekenen. Wij hebben de omrekening al voor jullie gemaakt.

(afstand gemeten van de ultrasonische sensor x 15) - 250

Ga naar de mBot pagina en maak een variabele.

blocks

We maken de variabele afstand hetzelfde als de afstand van de ultrasone sensor.

Deze blokken kan je hiervoor gebruiken.

Ga terug naar de aap sprite en gebruik de omrekening van hierboven om de aap te laten bewegen.

Weet jij welke blokken je hiervoor kan gebruiken. Probeer alvast eens.

Dit zijn niet alle blokken. Denk even na welke je nog moet toevoegen.

STAP 2

Gaan met die banaan

Nu onze aap van links naar rechts kan bewegen gaan we er voor zorgen dat hij iets te eten heeft. 

Zijn bananen komen zomaar uit de lucht vallen. We geven je alvast enkele tips om aan de slag te gaan.

  • de bananen moeten bovenaan het scherm verschijnen (y-as)
  • op de x-as mogen ze willekeurig verschijnen
  • Ze moeten naar beneden vallen. Y moet dus verminderen met ...
  • Ze moeten vallen totdat ze op de grond zijn. Of met andere woorden: de rand raken

Weet je wat je moet doen? Goed zo!

Heb je toch nog wat hulp nodig, geen probleem. Kijk eens naar deze hint.

Ben je klaar. Op naar de volgende stap

hint

Elke keer een banaan de grond raakt komt er onmiddellijk een nieuwe tros. Wil je dat veranderen? Zet een blok "wacht ... seconden" voor je blok "weergeven". Als je voor het aantal seconden een blok "willekeurig getal tussen .. en ..." kiest vallen de bananen minder voorspellend naar beneden.

STAP 3

Puntjes pakken

Het spel is al heel leuk, maar het wordt waarschijnlijk nog leuker als je de score kan bijhouden.

Dit hebben we al verschillende keren in vorige oefeningen gemaakt. We zullen het kort nog even herhalen.

  • maak een variabele aan
  • telkens je op het vlagje klikt komt de score op 0
  • als je de aap raakt krijg je een punt
  • de tros moet nu ook verdwijnen als hij de aap raakt.

uitdagingDe mogelijkheden zijn eindeloos met deze oefening.

Lukt het je om de mBot een geluid te laten afspelen telkens je en banaan neemt. Of hoe hoger je score wordt, hoe helderder de leds gaan branden.

Probeer het alvast eens uit.

Veel succes

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.