1. Wandel door het scherm

Wandel door het scherm

De eerste uitdaging. 

Onze zebra heeft nood aan een wandeling, we moeten hem uitlaten.

Help jij mee?

project

Je leert:

  • Je eerste project openen.
  • Een achtergrond kiezen.
  • Een figuur verwijderen.
  • Een figuur kiezen.
  • Je figuur laten bewegen

STAP 1

Scratch Jr

Open de app ScratchJr.

Open de app

Om van start te gaan druk je op het huisje

Nieuw project

De eerste keer als je aanmeldt zijn er nog geen projecten. Projecten zijn de "spelletjes" die je maakt in ScratchJr.

Om een nieuw project te beginnen druk je op het plusje.

plus

Je bent nu in het hoofdscherm van ScratchJr.

de app

We gaan beginnen !!!

STAP 2

Een nieuwe achtergrond

Wit is nogal saai. We willen een nieuwe achtergrond.

achtergrond

Kies er maar zelf eentje en druk op het vinkje.

achtergrond

STAP 3

Kies een figuurtje

We willen een nieuw figuurtje invoegen. Dat doe je door links op het plusje te drukken.

figuur

Kies zelf wat je leuk vindt en druk nadien op het vinkje bovenaan.

figuur

Nu staan er twee figuurtjes. We gaan de kat verwijderen.

Duw zo lang op de kat totdat er een rood kruisje verschijnt.

figuur

Druk op het rode kruisje en je kat is weg.

STAP 4

Verkleinen, vergroten en op de juiste plaats.

Je kan je figuurtje kleiner en groter maken.

verklein

Sleep deze blokjes in je werkveld. Test eens uit wat er gebeurt als je op de blokjes drukt.

Je kan je figuurtje ook op een andere plaats zetten. Sleep je figuurtje naar een andere plaats.

STAP 5

Je eerste programma

Zet deze blokjes in je werkveld en test ze uit door op het vlagje te drukken.

programma

Tip:

Je kan een raster gebruiken om je stappen te tellen.

programma

Proficiat!!! Je eerste programma is klaar.

Kijk zeker nog eens naar de uitdaging of ga onmiddellijk verder naar de volgende les.

Uitdaging !

scratchjr

Kan je je figuurtje volledig uit beeld laten stappen?

Wat zou er gebeuren als er een ander figuurtje in de weg zou staan?