9. Platform game

Platform game

Mario, de held met de blauwe broek en de rode pet, kent iedereen.

Leer in deze les een platform spel maken zoals de wereld van Mario. 

Wij leren je de basis, jij ontwerpt het spel.

Veel plezier !!!

Je leert:

  • Je eigen platform spel maken

STAP 1

Sprites aanmaken

Het voorbeeld bevat alle sprites die je nodig hebt. Maar zonder de code, die zal je zelf nog moeten programmeren.

Download het voorbeeld op je computer, zet het op een plaats waar je het gemakkelijk terugvindt.

STAP 2

Bewegen van links naar rechtssprite

Je kent het ondertussen al. Zorg dat je sprite kan bewegen.

  • Maak een variabele aan: x-snelheid
  • Maak een variabele aan: y-snelheid
  • Zet bij het begin van het spel beide variabelen op 0
  • Als je pijltje rechts indrukt: verander x met 1 en zet uiterlijk op speler 1
  • Als je pijltje links indrukt: verander x met -1 en zet uiterlijk op speler 2
  • Verander x met x-snelheid.

De sprite beweegt voort, maar stopt niet. Je kan hem doen stoppen door deze blokken samen te voegen. Hierdoor verandert de x variabele geleidelijk aan naar 0. Waardoor de sprite stopt. Dit hadden we ook al eens gedaan in de vorige les.

bewegen

STAP 3

Springensprite

Van links naar recht bewegen lukt ons al goed. Nu gaan we ons concentreren op springen.

Start met de sprite te laten beginnen op deze plaats. Zo kunnen we hem straks laten vallen.

springen

springen

Een sprite laten vallen en laten stoppen op een bepaalde plaats hebben we al verschillende keren gedaan.

Weet je niet meer hoe het moet. Hier is een tip. 

springen

Vallen lukt perfect. 

De volgende stap is springen. Onze sprite mag pas springen als hij de grond raakt. In dit spel is dat als hij de blauwe kleur raakt.

Je kan springen door de pijltjestoets naar boven in te drukken.

Werk je niet met deze twee als-functies, dan kan je sprite springen als hij nog in de lucht is. Dit zijn de blokken dat je kan gebruiken.

Voeg alles onder de code die je al had staan.

springen

Als je het op het groene vlagje klikt zal je merken dat je sprite niet wil springen.

Dit komt omdat je sprite net boven de blauwe kleur zweeft. En je weet dat hij niet kan springen als je de blauwe kleur niet raakt.

We kunnen dit eenvoudig oplossen door deze twee blokken in te voegen. Hierdoor gaat je sprite 1 plaatsje naar beneden waardoor hij de kleur net raakt.

springen

STAP 4

Over het muurtjesprite

In de eerste level staat een obstakel. Als je het spel test, loop je er door. Dit lossen we snel even op met de volgende blokken.

springen

Als je de blokken in je code hebt gezet, verander dan eens de -1 naar -0,9 of -1,1. Wat gebeurt er?

De allerlaatste stap is om onze sprite gemakkelijk over het obstakel te helpen.

Sleep deze blokken in het veld.

springen

Als je de blauwe kleur raakt en je snelheid is groter dan 0, dan springt je sprite even achteruit.

Zo kan je makkelijk in verschillende sprongen over het obstakel springen. Probeer maar eens.

springen

STAP 5

Next levelsprite

De laatste stap is de kortste en de gemakkelijkste.

We moeten er enkel nog voor zorgen dat wanneer we op het einde van het scherm zijn, we kunnen doorgaan naar de volgende level.

Dit heb je ook al eens gedaan in een andere les. Gebruik deze blokken.

Levels

Omdat je verschillende achtergronden kan doorlopen moeten we enkel nog bij de start van het spel de eerste achtergrond laten selecteren.

STAP 6

Extra

Je hebt nu alle blokken gekregen om een leuk platform game te maken.

Vanaf level 2 kan je extra moeilijkheden invoegen. Als je de lava aanraakt stuurt het spel je terug naar het begin van de level.

Voeg andere extra's in zoals:

  • levens van de sprite.
  • een timer die bijhoudt hoe lang je erover doet om alle levels te doorlopen. Wie speel het snelst?
  • extra vijanden (die schieten of iets gooien)
  • Maak extra levels.
  • ...

Stuur ons zeker je eigen versie van het spel door.

En zoals altijd...

Veel plezier !!!

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 

Projecten van mede-CodesCoolers