1. Vang Codey

Codey vangen

Codey, de mascotte van CodesCool, vliegt over ons scherm.

Probeer er zoveel mogelijk te vangen.

Veel plezier !!!

Je leert:

  • Een lijst maken.
  • Variabelen maken.
  • Verschillende sprites programmeren, met elk andere voorwaarden.

STAP 1

Sprites aanmaken

Om dit spel te maken hebben we enkele speciale sprites nodig. Je mag deze zeker zelf maken, maar als je wil kan je ons voorbeeld openen in Scratch.

Het voorbeeld bevat alle sprites die je nodig hebt. Maar zonder de code, die zal je zelf nog moeten schrijven.

Download het voorbeeld op je computer.

Weet je niet meer hoe je een bestand vanaf je computer in Scratch invoegt, kijk dan zeker naar het filmpje.

 

STAP 2

Laat maar draaien dat doelwitdoelwit

Opdracht:

  • Als: ik op de rechter pijltjestoets druk dan: draai ... graden naar rechts.
  • Als ik op de linker pijltjestoets druk dan: draai ... graden naar links.
  • Zorg ervoor dat dit altijd wordt herhaald.

Voeg deze blokken in bij de sprite: Doelwit

Probeer eerst zelf voor je naar de oplossing kijkt. 

bewegen

STAP 3

RoodKloon maken

We starten bij het programmeren van de rode Codey.

Opdracht:

  • Wanneer je op het vlagje klikt:
  • Laat Codey verdwijnen.
  • Wacht 2 seconden en start dan een herhaling.
  • Herhaling: maak kloon van mezelf en wacht tussen de 5 en 10 seconden

Je kan deze blokken invoegen. Probeer maar.

kloon

STAP 4

Lijst maken

In één van de lessen van vorig jaar maakten we al eens een lijst aan. Hier doen we dat opnieuw.

Ga naar Variabelen en klik op: maak een lijst.

lijst

Geef de lijst een passende naam. Wij kozen voor: Startplaats

De verschillende Codey's vertrekken vanuit de hoeken. Als je naar onderstaande tekening kijkt, zie je dat er maar weinig mogelijkheden zijn waar Codey kan vertrekken. X: -180, Y 180 / X 180, Y 180 / ...

var

Klik op het kleine "plusje" onderaan de lijst en voeg 180 in en -180. Je lijst bestaat uit 2 waarden.

lijst

De lijst staat momenteel in de weg. Je kan hem verbergen door het vinkje uit te zetten. Je vindt dit vinkje terug bij menu: Variabelen.

lijst

STAP 5

Codey laten bewegenrood

Voeg de volgende blokken in.

bal

Op de plaats van de getallen van X en Y komen de waarden die we in onze lijst hebben gezet. Dat was 180 of -180.

We willen dat er telkens willekeurig wordt gekozen tussen getal 1 en 2. Weet jij wat je moet doen.

Codey is nog niet zichtbaar en beweegt nog niet.

Opdracht:

  • Hij moet zicht "richten naar DOELWIT"
  • Verschijnen
  • Herhalen tot hij het doelwit raakt: neem 1 stap

STAP 6

Levens en scoredoelwit

Maak twee variabelen aan. Wij noemen ze Leven en Score. Je kan al raden wat deze variabelen gaan doen.

var

Sleep een nieuwe "Wanneer op vlagje wordt geklikt" in het veld.

Zorg ervoor dat je start met 3 levens en dat je score op nul staat.

Sleep de volgende blokken in het veld.

var

Zorg ervoor dat het spel stopt als je minder dan 1 leven hebt.

STAP 7

De laatste stappenrood

Wanneer Codey dezelfde kleur raakt als hij heeft, dan krijg je een punt bij. Wanneer hij een andere kleur raakt, verlies je een leven.

We werken verder aan de code "Waneer ik start als kloon". Voeg deze blokken al toe in je werkveld.

kloon

Momenteel stopt Codey als hij het doelwit raakt.

Opdracht:

  • Neem 5 stappen (dit doe je omdat de rand van het doelwit zwart is. Als je eerst 5 stappen extra zet, kan Codey voelen welke kleur er na de rand van het doelwit zit.)
  • Als: ik raak "rood", dan verander score met 1 en speel een leuk geluidje.
  • Anders: verander leven met -1 en speel een triest geluidje.
  • Verwijder deze kloon.

Weet je wat je moet doen? Goed zo.

Elke code die je gemaakt hebt voor de rode Codey kan je kopiëren voor de gele en de blauwe Codey.

Je moet enkel nog de kleuren aanpassen.codey

kloon

klooncodey

Wij pasten ook het aantal seconden aan nadat een Codey verdwijnt. Zo komen ze niet samen uit een hoek.

Gele Codey:

kloon

Blauwe Codey:

kloon

Je bent klaar, je kan spelen.

Veel plezier.

Wil je nog extra moeilijkheden toevoegen, kijk dan zeker naar stap 8.

STAP 8

Extra'ssprite

Vertraging

Maak een extra variabele aan "Vertraging"

Wij zetten deze blokken op het werkveld van de achtergrond. Maar in principe kan je dat op eender welke sprite doen.

Maak een programma dat ervoor zorgt dat de tijd waarmee een kloon wordt aangemaakt steeds kleiner wordt. Je kan deze blokken gebruiken.

vertraging

Snelheidsprite

Maak een nieuwe variabele: Snelheid

Wij zetten deze blokken op het werkveld van de achtergrond. Maar in principe kan je dat op eender welke sprite doen.

Dit programma moet ervoor zorgen dat het aantal stappen dat Codey neemt steeds meer is. Eigenlijk lijkt dit heel sterk op het programma "vertraging".

1 UPsprite

Er staat nog 1 sprite waar we nog niets mee gedaan hebben. Deze zorgt voor extra levens. Telkens je deze sprite met het rode vlak opvangt krijg je een leven bij.

Kopieer dus alle code uit de rode Codey. Je kan extra animatie toevoegen door van uiterlijk te veranderen als hij de rode kleur raakt. Zo lijkt het dat het flesje openbreekt. 

Als het een andere kleur raakt ontploft het flesje.

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 

Projecten van mede-CodesCoolers