Codey vangen
Codey, de mascotte van CodesCool, vliegt over ons scherm.
Probeer er zoveel mogelijk te vangen.
Veel plezier !!!
Je leert:
- Een lijst maken.
- Variabelen maken.
- Verschillende sprites programmeren, met elk andere voorwaarden.
STAP 1
Sprites aanmaken
Om dit spel te maken hebben we enkele speciale sprites nodig. Je mag deze zeker zelf maken, maar als je wil kan je ons voorbeeld openen in Scratch.
Het voorbeeld bevat alle sprites die je nodig hebt. Maar zonder de code, die zal je zelf nog moeten schrijven.
Download het voorbeeld op je computer.
Weet je niet meer hoe je een bestand vanaf je computer in Scratch invoegt, kijk dan zeker naar het filmpje.
STAP 2
STAP 3
STAP 4
Lijst maken
In één van de lessen van vorig jaar maakten we al eens een lijst aan. Hier doen we dat opnieuw.
Ga naar Variabelen en klik op: maak een lijst.
Geef de lijst een passende naam. Wij kozen voor: Startplaats
De verschillende Codey's vertrekken vanuit de hoeken. Als je naar onderstaande tekening kijkt, zie je dat er maar weinig mogelijkheden zijn waar Codey kan vertrekken. X: -180, Y 180 / X 180, Y 180 / ...
Klik op het kleine "plusje" onderaan de lijst en voeg 180 in en -180. Je lijst bestaat uit 2 waarden.
De lijst staat momenteel in de weg. Je kan hem verbergen door het vinkje uit te zetten. Je vindt dit vinkje terug bij menu: Variabelen.
STAP 5
STAP 6
STAP 7
STAP 8
Download
Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.