Instructies
De opbouw van de inhouden voor jouw Codeklas bepaal je helemaal zelf. Alles is echter met een stijgende moeilijkheidsgraad opgebouwd.
Scratch
Het meest logische is dat je start met Scratch.
Sommige Codeklassen kiezen ervoor om strikt één uitdaging per bijeenkomst aan te vatten. Zo blijft iedereen op hetzelfde tempo, een gans jaar lang. Differentiëren gebeurt dan door de verschillende extra taken die er bij elke uitdaging vermeld staan. De snelle werkers worden trouwens verondersteld de anderen te helpen en samen te werken. Dat komt het clubgehalte ten goede en laat je Codeklassers hun sociale vaardigheden oefenen. Je kan echter ook kiezen om iedereen op zijn of haar eigen tempo te laten programmeren en je checkt steeds of een uitdaging goed is afgehandeld vooraleer je de volgende uitdaging laat starten.
mBot of Microbit
Je zal misschien merken dat je Codeklassers na enkele maanden nood hebben aan iets anders: iets tastbaars.
Dan kan je kiezen om over te stappen naar de hoofdstukken mBot of Microbit. Dit vraagt wel een (bescheiden) investering van je school of je ouderraad!
Wat je ook kan doen (als je bijvoorbeeld maar enkele mBots hebt) is elke week een ander duo er mee aan de slag laten gaan. Zo wissel je het abstracte coderen af met een echt werkend robotje.