2. Maak een toren

Maak een toren

De confrontatie met nieuwe problemen en uitdagingen vraagt creativiteit en originaliteit om tot een oplossing te komen. Je hebt overleg nodig en een planmatige aanpak. In deze activiteit pakken we dit aan, gecombineerd met tijdsdruk en omgaan met tegenslag.

Je leerlingen zullen:

  • Samenwerken om tot een creatieve oplossing te komen.
  • Leren werken met trial and error
  • Een structuur ontwerpen ​​​​​​​

STAP 1

Voorbereiding

Je hebt per groepje van 4 studenten 10 saté-stokjes nodig, 10 zachte kleine snoepjes om de saté-stokjes met elkaar te verbinden en 1 dikke snoep om bovenaan de toren te plaatsen. Een rolmeter waar je de hoogte mee kan opmeten maakt het allemaal nog wat officiëler.

STAP 2

Aan de slag!

Geef per groepje de materialen en start de klok: de groepjes hebben elk 6 minuten om een zo hoog mogelijke toren te maken met de materialen die ze gekregen hebben. Ze moeten niet alles gebruiken, maar extra materialen gebruiken is verboden.

De toren is pas klaar als de dikke snoep helemaal bovenaan de toren is geplaatst.

Als de tijd om is, steekt iedereen de handen in de lucht.

De leerkracht meet samen met de kinderen de hoogte van elk bouwwerk (als er nog rechtstaan tenminste, want de meeste kinderen onderschatten in eerste instantie de impact van de dikke snoep…).

Las een tweede en een derde ronde in waar je leerlingen met de verworven inzichten aan de slag kunnen om een beter bouwwerk te maken.

STAP 3

Nabespreking

  • Hoe komt het dat de ene groep een hogere toren kon bouwen dan de andere?
  • Hebben jullie samengewerkt?
  • Wat deden jullie anders in de 2e en in de 3e ronde?
  • Heb je gedacht aan opgeven?

Differentieer

logo

Breng nieuwe materialen aan zoals kleefband, spatels, touwtjes,…

Gebruik spaghetti in plaats van saté-prikkers.

Laat je leerlingen zelf bijkomende uitdagingen formuleren.

Ga buiten en laat hen materialen uit de natuur zoeken om een toren mee te bouwen.