2. Wedstrijdje!

Wedstrijdje!

Een wedstrijdje onder vrienden op het strand. #superleuk

Wie komt als eerste bij de finish?

Veel plezier!

Nieuw project

Je leert:

  • meerdere figuren invoegen
  • een programma schrijven voor meerdere figuren

STAP 1

Klaar voor de start!

Open de ScratchJr. app en start een nieuw project.

Nieuw project

Verwijder de kat, die hebben we niet nodig. Druk op de kat totdat je een rood kruisje ziet.

figuur

Kies zelf een achtergrond.

achtergrond

STAP 2

Iedereen op zijn plaats

Kies 3 figuurtjes die je wil gebruiken. Je moet de figuurtjes 1 voor 1 invoegen.

figuur

Wij kozen voor Tic, Tac en Toc.

Zet de figuurtjes op de juiste plaats door ze te verslepen.

figuur

STAP 3

3, 2, 1, ... Start!

Schrijf het programma voor je eerste figuurtje.

programma

Sleep deze blokken in je werkveld.

Druk op het pijltje. Test eens uit wat de verschillende mogelijkheden zijn!

programma

Maak voor elk figuurtje een programma. Je ziet links van je scherm voor welk figuurtje je een programma  schrijft.

In je werkveld staat dat figuurtje ook nog eens.

programma

Misschien kan je elk figuurtje een andere snelheid geven?

Tip: zo kan je een kopie maken van je programma.

Gewonnen. Dat was een leuke race!

Op naar de volgende uitdaging.

Uitdaging !

scratchjr

Kan je je figuurtje uit de vorige oefening ook sneller of trager laten stappen?

Kies je zelf waar de finish is?