De mol 2

De mol

Er zit een mol in de tuin van CodesCool.

Hij is helemaal de weg kwijt. Help jij hem de weg terug te vinden?

Veel plezier !!!

Je leert:

  • Eigen blokken maken
  • Werken met de functie: Pen
  • Een "start-knop" maken.
  • Je spel "pimpen"

STAP 1

Project openen

Ga naar de website van Scratch en open je project.

Bekijk nog even de codes die je vorige keer schreef. Test nog even alles uit.

Ben je klaar? Dan kunnen we van start gaan.

STAP 2

We bewegen ons voortsprite

We willen beweging krijgen in onze sprite. Je kent het al, maak twee variabelen aan, X snel en y snel.

Opdracht:

  • Start je sprite op een specifieke plaats. (Ergens in de blauwe zone)
  • Zorg er ook voor dat de twee variabelen op 0 staan wanneer je op het vlagje klikt.
  • Als ... pijltje omhoog ... dan ... verender y-snel met 1
  • Als ... pijltje omlaag ... dan ... verender y-snel met -1
  • Als ... pijltje links ... dan ... verender x-snel met -1
  • Als ... pijltje rechts ... dan ... verender x-snel met 1
  • Stop alle beweging in een herhalingsblok

Zoals je weet uit vorige lessen beweegt je sprite vlot, maar stopt hij niet meer. Dit komt omdat je variabele niet terug naar nul komt. 

Weet je nog hoe we dit kunnen oplossen.

STAP 3

Licht aan het einde van de tunnelsprite

In de vorige les hebben we een gang en een eindpunt laten tekenen.

In de vorige stap hebben we onze sprite laten bewegen.

Nu gaan we enkele grenzen en het doel vastleggen.

Opdracht:

  • Maak een variabele aan die bijhoudt in welk level je zit.
  • Als ... level = 1 ... en ... Als ... raak ik de kleur van de achtergrond ... Dan ... ga terug naar je beginplaats.
  • Zet alles in de code die je al had.

Als alles goed is kan je enkel nog bewegen in het blauwe startvak en in de gang die het spel tekent.

Om naar het volgend level te kunnen moet je het groene eindpunt aanraken.

Opdracht:

  • Als ... raak ik kleur groen ... dan
  • Verdwijn en ga naar de startpositie.
  • Wacht ... seconden
  • Verschijn
  • Verander level met 1
  • Zet alles in de code die je al had

Als je dit test zal je merken dat het niet altijd werkt. Soms loop je terug overal door. Dat komt omdat telkens je de groene kleur aanraakt, je level met 1 omhoog gaat. En we hadden gezegd om enkel op de bruine kleur te controleren als de level gelijk is aan 1.

We hebben nog nergens gezegd met welk level je moet starten eens je op het groene vlagje klikt. 

Voeg dit bij Sprite 1Sprite

level

STAP 4

Levels makensprite

In de vorige stap maakten we de variabele "Level" aan. In deze stap maken we enkele verschillende levels.

Neem deze blokken die je al in je werkveld had staan en voeg er de als ... dan blok aan toe.

level

Opdracht:

  • Haal het herhaalblok uit je eigen gemaakt blok en zet het als ... dan blok in de plaats. 
  • Plaats het herhaalblok in de andere code en zet er "maak level" in.

Om alles wat netter te maken voeg je een "wis alle" blok toe aan je code.

extra

Je kan nu verschillende levels maken. Onder zie je al een voorbeeld.

Je voegt een nieuw als ... dan blok toe en je bepaalt de nieuwe gang.

Wij hebben ook een als ... dan blok gezet in de andere code (wanneer je op het vlagje klik).

level

Elke keer je een nieuw level maakt, moet je ook een nieuw als ... dan blok toevoegen aan je speler.
sprite

extra levels

Wij maakten 4 levels. Als je wil, kan je de code kopiëren. Wil je zelf je levels tekenen, doe gerust.

Als je een nieuw level maakt moet je op 3 plaatsen een als ... dan blok zetten.

  • In je zelf gemaakt blok die de level laat tekenen.
  • In je blok die alles opstart. (wanneer je op het vlagje klikt)
  • In je speler 

Je hebt nu alle informatie om zoveel levels te maken als je zelf wil.

Stuur ons je versie zeker door.

Veel plezier !!!

STAP 5

Extra's

Het spel loopt nu behoorlijk, maar we voegen nog enkele extra dingen toe die het tot een echt spel maken.

Je hoeft dit zeker niet te doen.

Startknopsprite

We maken een echte startknop die het spel laat starten. Hiervoor moeten we de bestaande codes van alle sprites aanpassen.

Voeg deze blokken toe aan de sprite.

eind

eind

Dit zorgt ervoor dat je startknop verschijnt als je op het vlagje klikt. Als je op de sprite klikt verdwijnt hij en stuurt hij een signaal. Dat signaal sturen we naar de andere sprites. Dit passen we straks aan.

Om het extra leuk te maken voegen we deze code nog toe. Test zeker eens uit.

knop

Pas nu elke sprite op deze manier aan. 

  • Wanneer je op het vlagje klikt moet de sprite verdwijnen.
  • Wanneer je het signaal start ontvangt met alles opstarte.

Als je nu op de startknop duwt verdwijnen alle sprites en komt de startknop en het beginscherm tevoorschijn. Als je op de startknop drukt begint het spel.

Extra animatie

molVoeg deze code toe aan de mol.

Speel met de instellingen

mol

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 

Projecten van mede-CodesCoolers