3. Trampoline op het strand

Trampoline op het strand

Mooi weer, zon, zee, strand, ...

CodesCool levert de trampoline, laat je maar volledig gaan.

Veel plezier !!!

Je leert:

  • Een variabele gebruiken om te bewegen.
  • Zwaartekracht simuleren.

STAP 1

Project openen

Download het voorbeeld en open het in Scratch.

Je hebt nu alle sprites die je nodig hebt, maar nog geen code. Je kan ook altijd zelf je sprites maken.

STAP 2

Variabele aanmakensprite

Je sprite moet naar beneden vallen. We moeten er dus voor zorgen dat hij beweegt over de y-as. Maak een nieuwe variabele en geef het de naam "Y snel"  

Sleep de volgende blokken in je werkveld. We zetten de y snelheid op -5.

Var

Momenteel doet onze sprite nog niet zo veel. Dit komt omdat we nog geen beweging hebben geprogrammeerd.

Verander y met de variabele y-snel

var

var

De sprite valt naar beneden, maar echt natuurlijk is het nog niet. Dat komt omdat de snelheid waarmee hij valt dezelfde blijft. In dit geval is dat -5.

Hoe werkt die zwaartekracht nu in het echt?

Als je valt start je met een bepaalde snelheid (bijv. -5). Hoe langer je valt, hoe sneller je gaat. 

De variabele zal dus steeds moeten veranderen.  Voeg dit blok toe aan je code.

Vallen

Plak het in je herhaling. Dat zorgt ervoor dat je variabele telkens met -1 wordt verlaagd. Verander Y met -5, ...  -6,.... -7, ... -8, ...-9, ... , .... -30,....

Je sprite zal dus steeds sneller vallen.

vallen

Het enige wet we nog moeten doen is onze sprite terug naar boven sturen als hij de trampoline raakt.

Dit kan je eenvoudig doen door Y een waarde te geven als je de tweede sprite raakt.

vallen

Hoe hoger de waarde van Y, hoe hoger je sprite zal springen.

vallen

Experimenteer zelf met de verschillende waarden.

STAP 3

Salto's en andere trucs,sprite

Je kan de sprite allerlei dingen laten doen op de trampoline.

Als je op het pijltje naar recht duwt, draait hij naar rechts. Als je naar links duwt, ...

Weet je wat je moet doen? 

Als je andere uiterlijken invoert kan je die ook nog een knop toekennen. Als je de knop loslaat, keert de sprite terug naar zijn originele positie.

truc

STAP 4

Extra's

  • Zorg ervoor dat je een geluid hoort telkens de trampoline wordt geraakt.

  • Punten voor elke salto die je maakt.

  • Stoppen als je met je hoofd de trampoline raakt.

Stuur alvast je aanpassingen door.

Veel plezier.

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.

Projecten van mede-CodesCoolers