Hello World
“Hello World” is het eerste zinnetje van elke robot. Tijdens deze sessie zorgen we ervoor dat wij ook kunnen praten met onze computer. Zoals steeds mag je nu ook jouw eigen creativiteit botvieren en moet je niet alles gewoon nadoen wat wij hier tonen. Wat je wél moet doen is alle programmeertaal gebruiken, want alleen zo leer je bij!
Je leert:
- een vraag te stellen aan de gebruiker
- het antwoord van de gebruiker te gebruiken
- stukken tekst samen te voegen
- veranderen van speelveld/achtergrond tijdens het spel
Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.
ORIËNTEREN
Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:
- Wat moet ik doen?
- Wat zijn de doelen?
- Wat zijn de verwachtingen?
- Wat kan ik al?
- Wat moet ik nog ontdekken?
Antwoord op de vragen van de vis.
VOORBEREIDEN
Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:
- Welke stappen moet ik volgen?
- Welke stappen mag ik volgen?
- Hoeveel tijd heb ik nodig?
- Welke hulpmiddelen heb ik nodig?
UITVOEREN
Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.
STAP 1
Ga naar de online-editor in Scratch. Kies een achtergrond en een sprite. Je weet nog wel uit vorige activiteit hoe dat moet. De kat, die verwijder je opnieuw. Wij kiezen voor een onderwater-omgeving en als sprite kiezen we een… norse vis! (Het moet allemaal wel wat geloofwaardig blijven natuurlijk!)
Je mag natuurlijk ook 2 sprites nemen! Begin met eentje en als het je allemaal wat te eenvoudig is, kan je er nog een tweede bijnemen.
STAP 2
STAP 3
STAP 4
STAP 5
STAP 6
We kunnen de sprite laten vragen of je mee wil gaan met hem naar een andere plaats. Als je antwoord 'ja' is, dan moet je de achtergrond wijzigen. Hiervoor zal je eerst verschillende achtergronden moeten invoegen.
De code kan je zelf programmeren zonder hint!
Kan je je sprite ook laten bewegen? Bijvoorbeeld: als je aangeeft dat je niet van vissen houdt, zwemt de vis weg…
REFLECTEREN
Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:
- Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
- Wat werkt goed?
- Wat werkt minder goed?
- Hoe kan ik het anders aanpakken?
Download
Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.
Laad het project op in de Scratch-omgeving. Klik op de onderstaande knop en volg de stappen.