5. Timer en stopwatch

Timer en Stopwatch

Vanaf nu kan je jouw micro:bit ook gebruiken als Timer en Stopwatch!

Druk op A om de tijd te starten, op B om de stopwatch te pauzeren, en op A en B tegelijk om de tijd op 0 te zetten.

Je leert

  • Variabelen te gebruiken die 'waar' of 'onwaar' zijn.
  • Lussen te gebruiken

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

klik hier

ORIËNTEREN

Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:

  • Wat moet ik doen?
  • Wat zijn de doelen?
  • Wat zijn de verwachtingen?
  • Wat kan ik al?
  • Wat moet ik nog ontdekken?

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

Stopwatch

Stap 1

De tijd weergeven

We maken een stopwatch, deze begint bij nul en telt hoeveel seconden er voorbij zijn.

Om te beginnen maken we opnieuw een variabele. De variabele moet de tijd bijhouden, geef het een duidelijke naam.

We willen de hele tijd kunnen zien hoeveel seconden er al voorbij zijn. Kan je hier al voor zorgen?

Stap 2

De tijd bijhouden

We willen de stopwatch starten met een druk op de knop 'A'. Vanaf dan moeten we de tijd bijhouden. Elke seconde zullen we onze variabele moeten verhogen.
In Scratch zouden we hiervoor het blokje 'herhaal' gebruiken. Het blokje met dezelfde functie bij micro:bit is:

terwijl waar

 

Als je de code test, zie je dat de code goed werkt. Alleen gebeurt er iets raar vanaf 10 seconden. Wat gebeurt er?

toelichting

Onder de 10 seconden loopt alles goed. Een getal met 2 cijfers tonen, duurt echter langer dan één seconde voor de microbit. Hierdoor worden niet meer alle getallen weergegeven. Je hebt dus een groter scherm nodig...

Stap 3

De stopwatch stoppen

We willen nu ook nog de stopwatch stoppen met knop 'B'. Als we hierop drukken, moet de stopwatch gestopt worden. Kan je de code aanpassen?

Er zijn een aantal manieren waarop je dit kan doen. Je zal sowieso 'waar' moeten vervangen door één of meerdere blokjes. Wij leggen uit hoe je het kan doen doen door een variabele te gebruiken, maar het kan ook zonder.

Maak een variabele 'stopwatch aan'. We zetten deze op 'waar' als de stopwatch moet oplopen.

We zetten deze op 'onwaar' als de stopwatch moet stoppen. Kan je de variabele op de juiste plaatsen in de code wijzigen?

Gebruik de volgende blokjes: 

stel stopwatch in

waar onwaar

Kan je ze allebei terugvinden?

Opdracht:

  • Wanneer knop A wordt ingedrukt, stel stopwatch naar Waar
  • Terwijl stopwatch waar: loop het programma die de tijd bijhoudt.
  • Wanneer knop B wordt ingedrukt, stel stopwatch in naar Onwaar.

uitdaging

Kan je de stopwatch op 0 zetten, als er op 'A' en 'B' tegelijk wordt gedrukt?

Timer

Stap 1

De code aanpassen

Nu zullen we een timer maken. Na het maken van onze stopwatch, zal dit niet meer zoveel moeilijker zijn! Een timer telt af van een aantal seconden, tot je bij 0 bent.

Je hebt de volgende knoppen nodig:

  • een knop die tijd verandert met 1. Gebruik hiervoor de B-knop. Telkens je op deze knop duwt komt er een seconde bij.
  • een knop die begint af te tellen. Tijd verandert met -1. Gebruik hiervoor de A-knop

 

Pas jij de code van de stopwatch aan?

 

Stap 2

Geen negatieve tijd

De timer doet nog niet helemaal wat we willen. Als de tijd bij 0 is, dan zou je willen dat de timer stopt. Dit is momenteel niet zo.
Kan jij de code aanpassen, zodat de timer stopt bij 0?

Je kan instellen dat de micro:bit enkel de tijd moet tonen bij positieve tijd. Anders moet die een 0 tonen.

uitdaging

a) Zorg jij dat er een leuke animatie verschijnt als de tijd op 0 staat?
b) Kan je de code wijzigen, zodat je de tijd op 0 kan zetten door op A en B tegelijk te duwen?

Goed gedaan; je kan de micro:bit nu gebruiken tijdens bv. de sportlessen!

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.