8. Helix Jump

Helix Jump

Je kent het spel waarschijnlijk, je speelt het op je smartphone.

Als je wil kan je een eigen versie maken van het spel.

Veel plezier !!!

Je leert:

  • Bewegingen met variabelen maken.
  • Een spel namaken dat je op je smartphone had staan.
  • Je eigen levels en moeilijkheden maken.

STAP 1

Sprites aanmaken

Het voorbeeld bevat alle sprites die je nodig hebt. Maar zonder de code, die zal je zelf nog moeten programmeren.

Download het voorbeeld op je computer, zet het op een plaats waar je het gemakkelijk terugvindt.

STAP 2

Vallen en weer opstaansprite

Je sprite laten bewegen aan de hand van een variabele hebben we al verschillende keren gedaan.

Weet je hoe het moet? Super !!

Heb je nog wat hulp nodig, kijk gerust naar de tips.

Als alles goed is valt je sprite naar beneden. Als hij de groene kleur raakt bots hij terug, om nadien opnieuw naar beneden te vallen.

Ga door naar de volgende stap om links en recht te bewegen.

STAP 3

Van links naar rechts sprite

Om van links naar rechts te bewegen maak je eerst een nieuwe variabele aan. Wij kozen voor "x snelheid".

Voeg het volgende blokje in je werkveld en zet hem op de juiste plaats. 

bewegen

Weet je wat te doen, ga dan zeker aan het werk.

Heb je hulp nodig, klik dan de tip open.

STAP 4

Raak de randen niet aansprite

Het is absoluut ten strengste verboden om de randen aan te raken. Doe je dat toch vlieg je onmiddellijk naar je begin positie.

STAP 5

Over naar het volgende level

Als je alle obstakels hebt doorlopen van je level en je bent veilig beneden geraakt, dan moet je overgaan naar de volgende level.

Hoe pak je dat aan?

  • Als je y-positie kleiner is dan -178 dan ...
  • zet je sprite terug bovenaan het scherm
  • verander de achtergrond naar de volgende.

Probeer eens.

Als alles goed is ga je vlot van level naar level. De extra moeilijkheden die in elke level zitten coderen we in de laatste stap.

Het enige wat we nu nog moeten doen is ervoor zorgen dat wanneer je op het vlagje klikt, je begint met achtergrond 1

STAP 6

Extra

Codeer alle moeilijkheden in de levels. Je doet dit op dezelfde manier als de rand die je niet mag aanraken.

Je moet enkel de kleur aanpassen want de obstakels hebben een andere kleur dan de randen.

Wat kan ik nog doen?

  • Houd bij in welk level je zit (met een variabele)
  • Als je de rand of een obstakel raakt keer je terug naar het begin van het spel. Wie raakt het verst?
  • Maak bewegende obstakels (extra sprites invoegen)
  • ...

 

Stuur ons zeker je uitdagingen door.

Veel plezier !!!

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 

Projecten van mede-CodesCoolers