Vlinders vangen
In dit spel gaan we vlinders vangen vooraleer ze de paarse lijn raken. De vlinders bewegen en komen steeds dichterbij. Ons vangnet kan niet voorbij de paarse lijn, dus dat wordt geen simpel spelletje…
Je mag zeker andere sprites gebruiken (bv. Aliens en een raket), dat maakt jouw spel trouwens een stuk stoerder!
Je leert:
- signalen te sturen van een sprite naar de andere sprites
- het of-blokje te gebruiken.
- hoe je ervoor kan zorgen dat de afbeelding van een sprite geen achtergrond heeft.

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

ORIËNTEREN
Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:
- Wat moet ik doen?
- Wat zijn de doelen?
- Wat zijn de verwachtingen?
- Wat kan ik al?
- Wat moet ik nog ontdekken?
Gebruik de spatiebalk om een straal uit het net te laten ontsnappen en zo de vlinders te vangen. Met de pijltjestoetsen kan je het net bewegen van links naar rechts. Let op: de paarse lijn staat soms in de weg. Als de vlinders de paarse lijn raken vooraleer ze gevangen zijn, ben je verloren.

VOORBEREIDEN
Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:
- Welke stappen moet ik volgen?
- Welke stappen mag ik volgen?
- Hoeveel tijd heb ik nodig?
- Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN
Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.
STAP 1
Zoals gewoonlijk: open de online Scratch-editor en verwijder de kat-sprite. Kies een leuke achtergrond uit de bibliotheek.
STAP 2
STAP 3
STAP 4
STAP 5
STAP 6
STAP 7
Meerdere vlinders bekom je door de sprite van de vlinder 2 x kopiëren. Je moet nu alleen de begin-positie van de vlinders aanpassen. Zorg ervoor dat X-posities van alle vlinders anders is, zodat ze mooi naast elkaar komen te staan. Geef de vlinders elk een begin x-positie van -100, eentje van 0, en eentje 100. Als je nu op de groene vlag klikt, staan ze netjes naast elkaar.
STAP 8
Het is nog wel wat te makkelijk misschien he? We gaan zorgen dat de paarse lijn (de muur) beweegt.
Kies eerst de ‘muur’ en geef het volgend script:
Het spelletje is speelbaar, maar nog niet echt “af”. Bedenk eens wat er nog kan toegevoegd worden aan het spel.
a) Wat wil je dat er nog bij moet komen?
b) Leg aan een andere Codeklasser uit hoe je dat wil gaan bouwen en overleg samen hoe je dat het makkelijkst kunt bouwen.
c) Bouw het! Vraag gerust hulp aan andere leerlingen, aan de coaches of aan de juf/meester.
d) Is het gelukt? Waarom wel, waarom niet?

REFLECTEREN
Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:
- Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
- Wat werkt goed?
- Wat werkt minder goed?
- Hoe kan ik het anders aanpakken?
Download
Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.
Laad het project op in de Scratch-omgeving. Klik op de onderstaande knop en volg de stappen.