7. Vlinders vangen

Vlinders vangen


In dit spel gaan we vlinders vangen vooraleer ze de paarse lijn raken. De vlinders bewegen en komen steeds dichterbij. Ons vangnet kan niet voorbij de paarse lijn, dus dat wordt geen simpel spelletje…

Je mag zeker andere sprites gebruiken (bv. Aliens en een raket), dat maakt jouw spel trouwens een stuk stoerder!

Je leert:

  • signalen te sturen van een sprite naar de andere sprites
  • het of-blokje te gebruiken.
  • hoe je ervoor kan zorgen dat de afbeelding van een sprite geen achtergrond heeft.

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

klik hier

ORIËNTEREN

Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:

  • Wat moet ik doen?
  • Wat zijn de doelen?
  • Wat zijn de verwachtingen?
  • Wat kan ik al?
  • Wat moet ik nog ontdekken?

Gebruik de spatiebalk om een straal uit het net te laten ontsnappen en zo de vlinders te vangen. Met de pijltjestoetsen kan je het net bewegen van links naar rechts. Let op: de paarse lijn staat soms in de weg. Als de vlinders de paarse lijn raken vooraleer ze gevangen zijn, ben je verloren.

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

Zoals gewoonlijk: open de online Scratch-editor en verwijder de kat-sprite. Kies een leuke achtergrond uit de bibliotheek.

STAP 2

Voeg twee nieuwe sprites (bv. een vlinder en een vlindernet) en pas de grootte aan. Een vlindernet zal je moeten zoeken via Google. Daarna kan je de sprite uploaden naar Scratch. Zorg je dat de afbeelding geen achtergrond heeft? Dit is mooier, zo staat er niet altijd een vierkant voor je achtergrond.

Transparant vs niet transparant

Ook de paarse stippellijn (zie voorbeeld) is een sprite. Deze moet je zelf tekenen. Gebruik rechte lijnen. We zullen deze sprite 'muur' noemen.

Om de vlinders te vangen, tekenen we een straal van het vangnet naar boven (waar de vlinders zich bevinden). Ook dit is een sprite die je zelf moet tekenen. Gebruik een dunne, rechte lijn en gebruik een andere kleur dan de paarse stippellijn.

STAP 3

Het vangnet moet natuurlijk kunnen bewegen. Selecteer de sprite en klik daarna op 'code'. Kun je het vangnet zodanig programmeren dat het links en rechts in beweging kan worden gebracht via de pijltjestoetsen, nadat het groene vlagje wordt aangeklikt? Je leerde een gelijkaardige code op te bouwen in de vorige oefening.

STAP 4

Het is de bedoeling dat als je op de spatiebalk drukt, er een straal verschijnt van aan het vangnet tot aan de vlinder. De straal beweegt dan naar boven. Wanneer de straal de muur raakt, moet hij weer verdwijnen. De straal moet ook verdwijnen als hij helemaal bovenaan is. 

Selecteer nu de sprite van je laser en gebruik volgende blokken om de juiste code te maken:

3

STAP 5

Selecteer de vlinder en maak de juiste code met behulp van de stapjes. Wij gaven reeds een kleine aanzet...

4

  • De vlinder moet zich steeds aan een tempo naar keuze voortbewegen.
  • Als de vlinder de rand raakt, moet hij 180° draaien en komt hij dichter bij de paarse lijn (y-coördinaat)
  • Als de vlinder door de laser wordt geraakt, zegt hij 'AU!' en verdwijnt hij uit het spel.

Als je nu op het groene vlaggetje klikt, wordt de vlinder op de goede plek gezet, begint hij te bewegen en komt hij steeds dichterbij. Nice!

STAP 6

Als de vlinder het vlindernet raakt, is het spel gedaan. Opdat alle sprites weten dat het spel gedaan is, zullen we een signaal sturen.

7

Je kan het bericht wijzigen naar 'Game over' door op het pijltje te klikken en 'nieuw bericht...' te selecteren. Nu kan je je eigen bericht typen.

6

De andere sprites kun je laten reageren op dit bericht door het volgende blokje te gebruiken:

9

STAP 7

Meerdere vlinders bekom je door de sprite van de vlinder 2 x kopiëren. Je moet nu alleen de begin-positie van de vlinders aanpassen. Zorg ervoor dat X-posities van alle vlinders anders is, zodat ze mooi naast elkaar komen te staan. Geef de vlinders elk een begin x-positie van -100, eentje van 0, en eentje 100. Als je nu op de groene vlag klikt, staan ze netjes naast elkaar.

STAP 8

Het is nog wel wat te makkelijk misschien he? We gaan zorgen dat de paarse lijn (de muur) beweegt.

Kies eerst de ‘muur’ en geef het volgend script:

10

Het spelletje is speelbaar, maar nog niet echt “af”. Bedenk eens wat er nog kan toegevoegd worden aan het spel.

a) Wat wil je dat er nog bij moet komen?

b) Leg aan een andere Codeklasser uit hoe je dat wil gaan bouwen en overleg samen hoe je dat het makkelijkst kunt bouwen.

c) Bouw het! Vraag gerust hulp aan andere leerlingen, aan de coaches of aan de juf/meester.

d) Is het gelukt? Waarom wel, waarom niet?

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden. 


Laad het project op in de Scratch-omgeving. Klik op de onderstaande knop en volg de stappen.

Klik hier