1. Scorebord

Scorebord

We zullen een hulpmiddel maken dat je zal helpen bij spelletjes: een scorebord.

Druk op A om de score te verhogen. Druk op B als het spel gedaan is.

Je leert

  • Hoe je een getal kan weergeven.
  • Hoe je een score kan bijhouden.
  • De blokjes in de groep 'Spel' kennen.

Meld je eerst aan vooraleer je aan de oefening begint. Klik op de onderstaande knop en meld je aan.

klik hier

ORIËNTEREN

Bekijk het voorbeeld en denk na over de volgende vragen:

  • Wat moet ik doen?
  • Wat zijn de doelen?
  • Wat zijn de verwachtingen?
  • Wat kan ik al?
  • Wat moet ik nog ontdekken?

VOORBEREIDEN

Bekijk de stapjes bij 'uitvoeren'. Beantwoord nadien de volgende vragen:

  • Welke stappen moet ik volgen?
  • Welke stappen mag ik volgen?
  • Hoeveel tijd heb ik nodig?
  • Welke hulpmiddelen heb ik nodig?

UITVOEREN

Voer de stappen één voor één uit. Weet je even niet meer hoe het moet? Bekijk de hints of download de oplossing.

STAP 1

Score bijhouden

Wil je je score bijhouden bij een spelletje? Maak dan een scorebord waarbij er steeds als je op de knop duwt, het cijfer wordt verhoogd.

Zorg er ook voor dat je score op je scherm verschijnt.

toelichting

Er is een apart menuutje voor bouwstenen die met spelletjes te maken hebben. Je kan dit vinden onder 'Geavanceerd'.

Als je op de A knopt drukt moet je de score verhogen met "1". Je moet er ook voor zorgen dat die score verschijnt op het scherm.

Weet je al welke blokken je nodig hebt? Probeer alvast eens.

Is het gelukt. Goed zo. Je kan de code nu al eens downloaden op je Micro:Bit. Test het eens uit met een vriend of vriendin.

STAP 2

Kan je de B-knop programmeren zodat het spel wordt beëindigd als je er op duwt? We zouden ook graag de score zien op het einde.

Test het programma alvast eens uit. Je zal merken dat je Micro:Bit de boodschap "Game Over ... " blijft herhalen. De blok "jij bent af" laat dit namelijk over en over afspelen. Je kan niet opnieuw punten geven.

Wij kunnen beter !!! Programmeer nu zelf een "jij bent af blok". Zorg ervoor dat het scherm een aantal keer oplicht, je een game over-boodschap krijgt en de punten die je had, verschijnen. 

Veel succes!

 

REFLECTEREN

Blik terug op het project dat je net maakte. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het programma zoals ik had verwacht? Waarom wel/niet?
  • Wat werkt goed?
  • Wat werkt minder goed?
  • Hoe kan ik het anders aanpakken?

Download

Klik op de onderstaande link om een voorbeeldoplossing te downloaden.