Voorbeeld Scratch

Deze oefening, staat gepland om in een Codeklas aan te bieden rond december, de codeklasser die onderstaande activiteit aanvatten hebben dus wel al wat voorkennis van Scratch!

Vlinders vangen


In dit spel gaan we vlinders vangen vooraleer ze de paarse lijn raken. De vlinders bewegen en komen steeds dichterbij. Ons vangnet kan niet voorbij de paarse lijn, dus dat wordt geen simpel spelletje…

Je mag zeker andere sprites gebruiken (bv. Aliens en een raket), dat maakt jouw spel trouwens een stuk stoerder!

STAP 1.

Zoals gewoonlijk: open de online Scratch-editor en verwijder de kat-sprite. Kies de achtergrond ‘bluesky’ uit de bibliotheek.

STAP 2.

Voeg twee nieuwe sprites (bv. een vlinder en een vlindernet) en pas de grootte aan. Een vlindernet zal je moeten zoeken via Google. Daarna kan je de sprite uploaden naar Scratch. Verwijder je de achtergrond voor een mooie afwerking?

Ook de paarse stippellijn (zie voorbeeld) is een sprite. Deze moet je zelf tekenen. Gebruik rechte lijnen.

Voorbeeld:

stippellijn

Om de vlinders te vangen, tekenen we een straal van het vangnet naar boven (waar de vlinders zich bevinden). Ook dit is een sprite die je zelf moet tekenen. Gebruik een dunne, rechte lijn en gebruik een andere kleur dan de paarse stippellijn.

Voorbeeld:

lijn

STAP 3.

Het vangnet moet natuurlijk kunnen bewegen. Selecteer de sprite en klik daarna op 'scripts'. Kun je het vangnet zodanig programmeren dat het links en rechts in beweging kan worden gebracht via de pijltjestoetsen, nadat het groene vlagje wordt aangeklikt?

STAP 4.

Het is de bedoeling dat als je op de spatiebalk drukt, er een straal verschijnt van aan het vangnet tot aan de vlinder. Wanneer de straal ter hoogte van de vlinders is, moet hij weer verdwijnen. Plaats dit nieuwe stukje in de “Herhaal” die je al had bij de sprite ‘vangnet’:

nieuwstukje

Selecteer nu de sprite van je laser en programmeer als volgt:


code

STAP 5.

De vlinders bewegen opzij en als ze aan de rand komen, moeten ze omdraaien, maar tegelijkertijd een stukje dichterbij komen. Selecteer de vlinder en maak volgend script:

code

Als je nu op het groene vlaggetje klikt, wordt de vlinder op de goede plek gezet, begint hij te bewegen en komt hij steeds dichterbij. Nice!

STAP 6.

Maar wanneer is het nu 'game over'? Als de vlinder het vangnet raakt alvorens hij is gevangen, is het spel voorbij!
De vlinder stuurt al het signaal 'game over'. Als het vangnet dit signaal ontvangt, laten we het iets zeggen (bv. "Oh nee! Game over..."). Daarna stopt het spel. Selecteer het vangnet en maak het script.

STAP 7.

Meerdere vlinders bekom je door de sprite van de vlinder 2 x kopiëren. Je moet nu alleen de begin-positie van de vlinders aanpassen. Zorg ervoor dat X-posities van alle vlinders anders is, zodat ze mooi naast elkaar komen te staan. Geef de vlinders elk een begin x-positie van -100, eentje van 0, en eentje 100. Als je nu op de groene vlag klikt, staan ze  netjes naast elkaar.


STAP 8.

Het is nog wel wat te makkelijk misschien he? We gaan zorgen dat de paarse lijn (de muur) in de weg zit, en we laten het ook nog eens bewegen. Als de laser de muur raakt, moet hij verdwijnen. Selecteer de ‘laser’ en maak het script volledig.

En als we de muur laten bewegen, wordt het nog moeilijker. Kies eerst de ‘muur’ en geef het volgend script:

volgendscript

Het spelletje is speelbaar, maar nog niet echt “af”. Bedenk eens wat er nog kan toegevoegd worden aan het spel.

a) Wat wil je dat er nog bij moet komen?

b) Leg aan een andere Codeklasser uit hoe je dat wil gaan bouwen en overleg samen hoe je dat het makkelijkst kunt

    bouwen.

c) Bouw het! Vraag gerust hulp aan andere leerlingen, aan de coaches of aan de juf/meester

d) Is het gelukt? Waarom wel, waarom niet?

goedgedaan     Goed gedaan!