Flappy Bird

Flappy Bird

Ken jij het spel 'Flappy bird'? Het doel van het spel is om een vogel te laten vliegen in de lucht. Ondertussen moet je steeds obstakels vermijden.

Dit spel was een tijdje het meest gedownloade gratis spel. Wij zullen het vandaag namaken.

Je leert:

  • een kloon van je sprite aan te maken.
  • een kloon van je sprite terug te laten verdwijnen.

 

STAP 1: sprites en achtergrond.

We beginnen zoals altijd met de juiste sprites en achtergronden aan te maken.

  • Wij hebben een blauwe achtergrond genomen, maar je mag het zeker interessanter maken!
  • Dan heb je een sprite nodig die gaat vliegen, bij ons is dit de vlinder.
  • De laatste sprite die je nodig hebt, is de buis waar je niet tegen mag vliegen. Zorg dat de je de buis lang genoeg tekent! Gebruik de hele hoogte van je tekenveld. We zullen dit nodig hebben als we later de opening van de buis op een andere hoogte willen zetten.

Buis voorbeeld

STAP 2: vliegen.

We beginnen met onze vlinder (of andere zelfgekozen sprite) te laten vliegen.

We willen weten of de vlinder naar boven of onder moet vliegen en hoe snel. Daarom zullen we een variabele aanmaken: de snelheid.

Als de snelheid positief is, beweegt de vlinder naar boven. Als die negatief is, valt de vlinder naar beneden.

uitleg snelheid vlinder

Zwaartekracht

Als we niets doen, zal de vlinder vanzelf naar beneden vallen. Zo lijkt het of de zwaartekracht op de vlinder werkt. Bovendien zal de vlinder steeds sneller en sneller vallen! We zullen beginnen met dit in onze code te zetten. In het begin van het programma willen we dat de snelheid nul is, de vlinder moet dus niet vallen of vliegen.

Omhoog met spatiebalk

Als we op de spatiebalk duwen, willen we dat de vlinder naar boven vliegt. Probeer je dit te coderen?

Nu moet je nog zorgen dat het programma stopt als je de buis raakt.

STAP 3: Voortbewegen

Eén buis laten bewegen

Misschien dacht je dat we de vlinder lieten voortbewegen, maar eigenlijk bewegen de buizen. Kijk eens goed, in welke richting bewegen de buizen? Kan je de buis laten bewegen? Zorg dat de buis aan het begin van het spel rechts staat.

Zorg je nu nog dat de buis verdwijnt als die aan de linkerkant van het scherm is? Zorg zeker ook dat de buis terug verschijnt als je op het vlaggetje klikt!

De buizen blijven komen

Nu duurt het spel natuurlijk niet lang... Je moet maar één buis ontwijken. Daarom willen we dat er steeds buizen blijven komen. Deze buizen moeten steeds hetzelfde doen.

Misschien zou je dezelfde sprite opnieuw willen laten verschijnen, maar dan kan er maar één buis tegelijk op het scherm komen. Daarom kunnen we een kloon aanmaken van onze sprite. Hiervoor gebruiken we de volgende blokjes:

11

Denk eens goed na, wanneer wil je een nieuwe buis laten verschijnen? Kan je het juiste blokje hierboven op de juiste plaats zetten?

Nu moet je de kloon nog laten bewegen.  Hiervoor heb je al de juiste code gemaakt, eerder in deze oefening! Je zal nog de juiste hoofding moeten selecteren. In plaats van je kloon te doen verdwijnen, kan je de kloon ook verwijderen.

Zorg je dat de buis helemaal rechts op je scherm verschijnt?

Variaties tussen de klonen

Nu willen we de opening tussen de buizen niet altijd op dezelfde hoogte zetten. Anders is het spel wel wat voorspelbaar... Probeer je het eens?

uitdaging

(a) Je kan het spel nog wat uitdagender maken! Zorg jij dat je niet juist weet wanneer de volgende buis zal komen?

(b) Om het spel nog wat aantrekkelijker te maken, kan  je het uiterlijk van de buis laten variëren. Neem bijvoorbeeld eens een andere kleur.

Stap 4: Score bijhouden

Je spel werkt al heel goed! Nu willen we nog een score bijhouden. Begin jij hier alvast mee? Er zijn een aantal dingen die jij al zeker kan doen!

STAP 5: uitbreidingen

Nu je spel volledig werkt, kan jij er nog een aantal uitbreidingen aan toevoegen. Hieronder zijn een aantal ideeën.

  • Zorg voor een leuk startscherm.
  • Zorg voor een afbeelding die verschijnt, als je een buis hebt geraakt.
  • Voorzie een geluidje, elke keer je de vlinder laat omhoog vliegen.
  • Zorg je dat je ook game-over bent als je de onderkant van het scherm raakt.
  • Zorg dat de buizen sneller en sneller bewegen, zodat het spel steeds moeilijker wordt.

goed gedaan!     Goed gedaan!